בניית פרסונה לקידום אתר: 5 טיפים למתחילים

בניית פרסונה

בניית פרסונה לקידום אתרים ומיתוג עסקים: מדריך מקיף לבעלי שיכול לך להבין טוב יותר מה זה אומר 'לבנות פרסונה', כולל טיפים מעשיים שיעזרו לך להבין את התהליך כדי שתהיה מעורב בו בצורה הכי יעילה שאפשר.

בקיצור ולעניין:

הבן את הקהל שלך: ערוך סקרים, ראיונות ומחקר כדי לדעת את תחומי העניין וההעדפות שלהם.

צור מספר פרסונות: סביר להניח שהקהל שלך מורכב מכמה קבוצות שונות, שכל אחת מהן ראויה לפרסונה נפרדת.

פרסונות הן נזילות: סקור ועדכן אותן באופן קבוע על סמך מידע חדש או מגמות שוק משתנות.

החל את הפרסונות שלך: השתמש בהן כדי להנחות את החלטות יצירת המוצר והשיווק שלך.

סמוך על המומחים: שתף פעולה עם אנשי שיווק כדי להשתמש ביעילות בפרסונות ולקדם את עבודתך.

השאלות שאנשים שואלים על בניית פרסונה בפעם הראשונה

  • מהי פרסונה שיווקית?
  • למה אני צריך פרסונה שיווקית?
  • כיצד פרסונה שיווקית תסייע לי בקידום מוצר או שירות?
  • כיצד ניתן ליצור פרסונה שיווקית?

המדריך הבא יענה על כל השאלות האלה, ועל שאלות נוספות שחשוב שתדע בקשר לבניית פרסונה לשיווק.

מה זה פרסונה לקידום מותג ואיך הפרסונה הזו יכולה לעזור בשיווק?

פרסונה לקידום מותג היא ייצוג בדיוני של הלקוח האידיאלי שלך.

למה אנחנו צריכים לייצר דמות שתייצג את הלקוח האידיאלי?

ייצוג הלקוח האידיאלי שלך באמצעות פרסונה חשוב ממספר סיבות:

פוקוס: יצירת לקוח אידיאלי יעזור לנו ליצור תמונה ברורה של מי שאנחנו מנסים להגיע אליו, להנחות את כל מאמצי השיווק שלך כך שיהיו ממוקדים בהגעה אל אותו אדם (שהוא כמובן חלק מקהל יעד שדומה לו).

אמפתיה: על ידי הבנת הצרכים, הרצונות והאתגרים של הלקוחות שלך, אתה תוכל ליצור מוצרים, שירותים ומסרים שיווקיים שבאמת יוכלו להגיע אליהם ולגרום להם להתחבר לדברים שאתה רוצה לתת.

תקשורת: פרסונה מפורטת יכולה לעזור לכל אחד בארגון שלך, לא רק לצוות השיווק, להבין את הקהל הלקוחות ואת הלקוחות הפוטנציאליים שלך ולתקשר מולם את המסרים של המותג שלך באופן עקבי.

יְעִילוּת: יצירת פרסונה של לקוח אידיאלי תעזור לך להכיר טוב יותר את הלקוח האידיאלי שלך, מה שיעזור לך להימנע מבזבוז זמן ומשאבים על אסטרטגיות שיווק שלא באמת ימשכו אותו.

התאמה אישית: עם עליית כוחו והפופולריות של השיווק המותאם אישית, מי שיצליח לפתח פרסונה של לקוח אידאלי בצורה מפורטת, יוכל להתאים את המסרים השיווקיים שלו כדי לפנות לצרכים ותחומי עניין ספציפיים של לקוחות, מה שיכול להגביר את המעורבות וגם את ההמרות.

בקיצור, ייצוג הלקוח האידיאלי שלך יעזור לך להבטיח שפעולות השיווק שלך יכוונו לכיוון הנכון. זה מעמיד את הלקוח במרכז האסטרטגיה שלך, וזה כמובן המפתח להצלחה עסקית.

למה צריך לבנות פרסונה לקידום העסק?

הדרך לקידום עצמי מוצלח יכול להרגיש  לפעמים כמו מבוך מורכב, במיוחד עבור אנשים שהמוצר שלהם לאו דווקא מתקשר באופן ישיר עם קהל יעד אלא עם הרצונות שלהם, כמו סופרים ואמנים אחרים. סופר שכותב ספר מתוך דם לבו, בלי להרים את הראש באיזה שהוא שלב של היצירה ולחשוב איך הוא יכול להתאים את המוצר שלו (כן, ספר זה מוצר) לרצונות של אנשים אחרים, ימצא את עצמו כותב בעיקר למגירה.

אני נותן את הדוגמא של סופרים כי היא דוגמא מובהקת לצורך בבניית פרסונה ייחודית שתעזור לנו לדייק את המסרים השיווקיים שלנו, כלומר – לבנות את הגשר בין מה שאנחנו רוצים לתת לבין מה שקהל היעד שלנו מעוניין לקבל.

פחות ניחושים ויותר החלטות מושכלות

בניית פרסונה לקידום מאלצת אותנו להבין את הדמוגרפיה, הפסיכוגרפיה, ההתנהגויות והצרכים של הקהל שלנו. האם תמיד צריך את זה? לא. אם יש לך מאפייה אז כנראה שלא תצטרך לבנות פרסונה שתחבר בין הרצון שלך להכין לחמניות חמות בבוקר לבין הרצון של קהל היעד שלך לקנות אותן. 

הסופר והספר צריכים את הגשר הזה, וזה נכון גם לכל אומנויות הבמה האחרות ובגדול לכל דבר שהחליפה הטלוויזיה. בניית גשרים בין הרצון שלנו ליצור לבין הרצון של קהל היעד שלנו לצרוך זה קריטי, ואני שמח שזה ככה, כן, אני שמח שאני חי בתקופה שבה אני צריך להביא את עצמי לקצה כאומן, לצאת מאזור הנוחות ולהסתכל גם על מה שהקהל רוצה לקבל ממני. אצל שייקספיר קהל היעד היו מלכים ואנשי אצולה. לא הייתי רוצה להתחלף אתו.

בניית גשר בין הרצון שלך לבין הצרכים של העולם

בניית פרסונה זה דבר קריטי לבניית הגשר הזה בינינו לבין העולם. בתקופה שבה לא הייתה טלוויזיה אנשים קראו ספרים והלכו להצגות כדי לבדר את עצמם, אבל היום זה לא המצב. הרבה אמנים מרגישים תסכול גדול בגלל זה, אבל האמת היא שזו ההזדמנות של האמנים לפרוץ את גבולות הבידור ולתת לאנשים את מה שהם רוצים באמת – רגעים משמעותיים בחיים. 

שמעתי את הדר מרקס, מנחת תוכנית הבוקר בגלגלצ, קוראת לאנשים להגיע להופעות חיות כי זה ממלא את הנפש. זה נכון, חוויות משותפות ממלאות את הנפש, וזה מה שאני מנסה לעשות עם הכתיבה שלי, וזה לא משנה אם אני כותב פוסט אישי בבלוג וספציפי מאוד על אנורקסיה שאני מכוון לקהלי קצה, או סינופסיס לסדרה שאני מכוון למיינסטרים.

הגדולים כבר שם

מענקי טכנולוגיה כמו ספוטיפיי ואדובי ועד בתי קפה מקומיים, עסקים מצליחים בונים פרסונות אידיאליות כדי להישאר מחוברים לקהל שלהם ולספק ערך. למרות שהתהליך הזה עשוי להיראות בתחילה מרתיע, אימוץ העבודה המשותפת עם אנשי מקצוע בתחום השיווק יכול להפוך את התהליך לחוויה מאירה ומעצימה. עם אישיות מעוצבת היטב, אתה לא רק מקדם מוצר או שירות, אתה בונה גשר לקוראים שלך ומזמין אותם לעולם שיצרת.

דיוק המסר השיווקי וערכי המותג

עבודה על בסיס נתונים ותובנות מהעולם האמיתי וביסוס התובנות האלו בקהל הלקוחות שלך יכול לעזור לך להפסיק לגשש באפלה. הפרסונה שאנחנו בונים כוללת מאפיינים כמו דמוגרפיה, תחומי עניין, התנהגויות ומוטיבציות. הנקודות האלה משמשות אותנו כנקודות ייחוס למאמצי השיווק, ומתוכן אנחנו יכולים להתאים את המסר שלך תוך כדי תנועה ולהדק את המסר עבור קהל היעד שלך. 

תחשבו על העונות הראשונות של סדרות כמו נישואים פלוס למשל, כשהיוצרים עדיין לא יודעים בדיוק מה קהל היעד שלהם רוצה לקבל ושהם עוד לקחו את הסדרה יחסית ברצינות. מהעונה השנייה, ברגע שהם שחררו מהרצינות והתמסרו לעולם החדש שהם בנו ולמה שקהל היעד שלהם אהב בסדרה, נישואים פלוס הפכה מעוד סיטקום של סוף שנות ה – 80, תחילת ה – 90, לקאלט.

קצת סדר עבור מי שזו פעם ראשונה שהוא שומע על בניית פרסונה

נראה לי שהלכתי צעד אחד קדימה. יכול להיות שמה שרצית לדעת כשחיפשת במנוע החיפוש 'בניית פרסונה', זה מידע קצת יותר בסיסי. זה בסדר גמור, בשביל זה אני כאן, בוא נעשה סדר:

איזה שאלות חשוב לשאול בקשר לבניית פרסונה לשיווק?

איש השיווק שפנית אליו אמר לך שאתם צריכים לבנות פרסונה. סיימתם את השיחה, נכנסת למנוע החיפוש המועדף עליך בלי שיש לך עדיין מושג על מה איש השיווק דיבר, והתחלת לחפש ולדוג מידע באינטרנט. בתור מקדם אתרים יש לי גישה לשאלות שאנשים שנמצאים במצב שלך בדרך כלל שואלים, ולא פחות חשוב – לשאלות שאתה לא יודע שאתה צריך לשאול אבל חשוב שתשאל את איש השיווק שלך:

פרסונה מבוססת מחקר: כמה מהפרסונה הזו צריכה להתבסס על מחקר שוק, ואיך אני מבצע את המחקר הזה? האם ניתן ליצור פרסונה יעילה ללא נתוני לקוחות ישירים?

פילוח: אם נראה שלקהל שלי מתחלק לתתי קבוצות שונות, האם עלי ליצור מספר פרסונות? כיצד אוכל לקבוע כמה פרסונות ליצור?

שימוש בפרסונה: ברגע שיש לי פרסונה, כיצד אוכל להשתמש בה כדי להנחות את מאמצי השיווק שלי? איך כל זה מתרגם לאסטרטגיה שיווקית?

עדכון פרסונות: באיזו תדירות יש לעדכן פרסונה? האם פרסונה היא משהו שיישאר סטטי לאורך זמן, או שהוא צריך להתפתח?

יישום מעשי: איזה דוגמאות יש לך לקמפיינים שיווקיים על ידי פרסונה? כיצד החלטות השיווק שלי עשויות להשתנות בהתאם לפרסונה שאני יוצר?

אימות: כיצד אוכל לאמת אם הפרסונה שיצרתי מדויקת ויעילה?

פרסונה מול קהל יעד: מה ההבדל בין פרסונה לקהל יעד? האם פרסונה אחת יכולה לייצג קהל יעד שלם?

על ידי הבנת היסודות והיבטים האלו, הקמפיין השיווקי שלך ירוויח פרסונה שפועלת בצורה יעילה. אני לא מדבר רק על לדעת מהי פרסונה, אני מדבר להבין כיצד היא נוצרת, משמשת ונבדקת לאורך חיי הקמפיין.

השאלות שחשוב לשאול על בניית הפרסונה עצמה

דמוגרפיה: מהו הגיל, המין, ההכנסה, ההשכלה והעיסוק של הפרסונה? איפה הם גרים (עירוני, פרברי, כפרי)? נתונים אלה מהווים את הבסיס לכל אישיות קהל.

פסיכוגרפיה: מהם תחומי העניין, התחביבים, הערכים, העמדות ואורח החיים של הפרסונה? זה עוזר למשווקים להבין מה מניע את הפרסונה וכיצד המוצר/השירות שלהם משתלב בחיי הפרסונה.

תכונות התנהגותיות: מהם הרגלי הקנייה והצריכה של הפרסונה? איך הם מתקשרים עם מותגים ומוצרים?

צרכים ומוטיבציות: מהם הצרכים, הרצונות והמוטיבציות של הפרסונה? אילו בעיות הם מבקשים לפתור, וכיצד המוצר / השירות שלך יכול לענות על צרכים אלה?

הרגלים דיגיטליים: כיצד הפרסונה פועלת בפלטפורמות דיגיטליות? באילו פלטפורמות מדיה חברתית הם משתמשים ובאיזו תדירות הם משתמשים בהם? זה עוזר ליידע אסטרטגיה שיווקית דיגיטלית.

נקודות כאב: מה הםה אתגרים או התסכולים שהפרסונה עשויה להתמודד איתם ושהמוצר או השירות שלך יכולים לעזור לטפל בהם?

תהליך קבלת החלטות: אילו גורמים משפיעים על החלטות הפרסונה? האם היא מושפעת בעיקר ממחיר, איכות, ביקורות, מוניטין של מותג וכו'?

אינטראקציה עם המותג: כיצד הפרסונה הזו מתקשרת עם המותג שלך או עם מותגים דומים? האם היא לקוחה חוזרת, קונה חד פעמית או לקוחה פוטנציאלית שעדיין לא מתעניינת במותג שלך?

העדפות תוכן: איזה סוג תוכן מעדיפה הפרסונה שלך? זה יכול לכלול בלוגים, סרטונים, פודקאסטים, אינפוגרפיקה וכו'.

העדפות התקשרות: כיצד האישיות שלך מעדיפה ליצור קשר? דואר אלקטרוני, מדיה חברתית, טלפון, וכו'.

יצירת פרסונות יכולה לכלול שילוב של מחקר שוק, סקרים, ניתוח נתוני לקוחות ואפילו ראיונות עם לקוחות קיימים. תובנות אלה יכולים להנחות את הפיתוח של אסטרטגיה שיווקית יעילה יותר, המאפשר לעסקים לתקשר עם קהל היעד שלהם ולדייק את המסרים.

דוגמאות אמיתיות לבניית פרסונה לקידום מותג

עכשיו אני רוצה להרחיב על כל אחד מהסעיפים האלה ולתת דוגמאות בעולם האמיתי של בעלי עסקים או אמנים שבנו פרסונה וקידמו את השירות או האתר שלהם עם זה.

מבוסס מחקר

תהליך זה כולל בדרך כלל מחקר ראשוני ומשני. מחקר ראשוני כולל פעילויות כמו ראיונות לקוחות וסקרים. לדוגמא, בעת יצירת הפרסונה עבור תוכנת עריכת הווידאו שלהם, אדובי ראיינה משתמשים קיימים כדי להבין את הצרכים והמוטיבציות שלהם. מחקר משני בקמפיין כזה כולל בחינת נתונים קיימים, דוחות שוק ואסטרטגיות מתחרים.

פילוח קהל יעד

לעסקים יש לעתים קרובות מספר פרסונות לייצוג קבוצות לקוחות שונות. לדוגמא, נייקי, מותג בגדי ספורט עולמי, בונה מספר פרסונות עבור מגזרים שונים בדמות ספורטאים מקצועיים, חובבי כושר, וצרכנים מזדמנים שאוהבים את הבגדים שלהם עבור הסגנון שלה ואת סמל הסטטוס.

שימוש בפרסונה

פרסונות מנחות החלטות שיווקיות, החל מפיתוח מוצרים ועד אסטרטגיות פרסום. לדוגמא, אם ספוטיפיי מצאה באמצעות פיתוח פרסונה שחלק מהמשתמשים שלהם משתמשים בעיקר בשירות שלהם בזמן פעילות גופנית, הם עשויים ליצור רשימות השמעה בנושא אימון ולקדם אותם לפרסונה זו.

עדכון פרסונות

את הפרסונות יש לבדוק ולעדכן מעת לעת. נטפליקס, למשל, מעדנת ללא הרף את פרסונות הצופים שלה על סמך הרגלי צפייה, שינויים בתרבות הפופולרית ודמוגרפיה מתפתחת כדי להמליץ על התוכן הרלוונטי ביותר.

יישום מעשי

דוגמא אחת להחלטה שיווקית המונחה על ידי פרסונה היא קמפיין השיווק של מיילצ'ימפ, מכוון אמריקאי לעסקים קטנים. בידיעה שהמשתמשים שלהם אוהבים מעדיפים שיווק בדואר אלקטרוני, הם יצרו ממשק אינטואיטיבי ומשאבים למתחילים שיווקיים.

אימות

אימות מבטיח שהאישיות מייצגת במדויק את קבוצת היעד. דוגמא לכך יכולה להיות בית קפה מקומי שיוצר אישיות של "הנוסע העסוק". הם מאמתים זאת על ידי התבוננות בהתנהגויות הלקוחות ואיסוף משוב, ואז זיקוק האישיות שלהם לפי הצורך.

פרסונה מול קהל יעד

קהל יעד הוא קבוצה רחבה של לקוחות פוטנציאליים בעלי תכונות דומות, ואילו פרסונה היא דמות מפורטת המייצגת קטע מאותו קהל יעד. לדוגמא, קהל היעד של סופר ספרי לילדים עשוי להיות "ילדים בגילאי 6 עד 10", אבל הם יכולים להיות פרסונות כמו "סאלי, חובבת ההרפתקאות" או "טים, שאוהב סיפורים מצחיקים."

הפרסונות האלה עוזרות לסופר להבין את סוגי הדמויות, העלילה והשפה שימשכו חלקים שונים של הקהל שלהם.

חשוב לזכור שיצירת פרסונה היא שילוב של אמנות ומדע. בעוד נתונים ומחקר הם בסיסיים, הרבה מסתמך גם על אינטואיציה, אמפתיה והבנה של התנהגות אנושית.

הסוד הוא להכיר את התהליך באופן כללי ולבחור אנשי שיווק נכונים

בניית פרסונה היא משימה הדורשת מחקר, אמפתיה והבנה מעמיקה של קהל היעד שלך. עם זאת, זה לא תהליך שצריך להרתיע אותך, כל עוד בחרת משווק מקצועי שמבין בבניית פרסונה. אנחנו נמשיך עם הדוגמאות הקודמות שנתתי וננתח מקרה של סופר שרוצה לבנות פרסונה כדי לשווק את הספר שלו:

מחקר חיוני

חברות כמו אדובי ונייקי משקיעות בהבנת הלקוחות שלהן לעומק. באופן דומה, הסופר צריך להיות מוכן ללמוד על קוראיו, באמצעות קריאת ביקורות על ספרים דומים, חקר פורומים מקוונים רלוונטיים, או אפילו לשאול ישירות את הקוראים על תחומי העניין והמוטיבציות שלהם.

פרסונות מתפתחות

בדיוק כמו שנטפליקס מעדכנת את הפרסונות שלה, הכותב צריך להבין שהקהל שלו עשוי להשתנות עם הזמן. יש לבחון מחדש את הפרסונות ולהתאים אותן ככל שנלמד מידע חדש.

אסטרטגיית מדריך פרסונות

בין אם מדובר בספוטיפיי שיוצרת רשימות השמעה לאימון או מיילצ'ימפ שמעצבת ממשק ידידותי למשתמש, החברות האלה משתמשות בפרסונות שלהן כדי ליידע את הקהל שלהם בהחלטות המוצר והשיווק. סופר יכול להשתמש בפרסונות שלו כדי להנחות החלטות לגבי נושאי ספרים, עיצוב כריכה, תמחור ופעילויות קידום אתרים וקידום מכירות.

אתה לא צריך לדעת הכל אבל אתה צריך לדעת שהמומחה באמת מומחה

חשוב לזכור שכדי לבנות פרסונה אתה לא צריך להיות מומחה בשיווק, אלא ללמוד את קהל היעד שלך ולדבר אליו. המשימה העיקרית של הסופר היא לכתוב את הספר הטוב ביותר שהוא יכול. עם זאת, הבנה של הקהל שלו תאפשר לו לכתוב ספר שידבר עם העם במקום לשלוח אליהם מסרים ביד חזקה ובזרוע נטויה.

אתה, כמי שבונים עבורו את הפרסונה, לא צריך לדעת הכל. בשביל זה יש אנשי שיווק מקצועיים. עם זאת, חשוב לוודא שאיש השיווק שאתה עובד אתו יודע ומבין את כל היסודות של בניית פרסונה ושיש לו תשובות טובות ומנומקות לכל השאלות שהבאתי לפניך במדריך הזה. 

 

בונה פרסונה לקידום מותג ורוצה לקדם אותה בגוגל? אנחנו – Webs מומחים בקידום אתרים אורגני, יש לנו ניסיון של יותר מ – 10 שנים ואנחנו כאן כדי לעזור לך להביא את הפרסונה שלך לעמוד הראשון. הטופס כאן למטה, נשמח לדבר.

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו