האתר שלך נפל בדירוגים? בדוק התאמה למובייל!

האתר שלך נפל בדירוגים? בדוק התאמה למובייל!

בתחילת חודש אפריל 2015 הודיעה חברת גוגל שבקרוב, בעלי אתרים יחוו שינויים במיקומים שלהם בתוצאות החיפוש האורגניות, כשאתרים שמותאמים למובייל יקבלו עדיפות על פני אלו שלא. ההכרזה הזו כנראה לא הלחיצה מספיק את אלו שהאתרים שלהם לא מותאמים למובייל, ושנה לאחר מכן יצאה ענקית החיפוש בהכרזה אף יותר דרמטית בעניין, בהודיעה שאתרים שעדיין שלא הותאמו וחוויית הגלישה במובייל בהם לקויה, ירדו דרמטית בתוצאות החיפוש עד כדי היעלמות מאותן תוצאות.

העולם בכף ידנו – העידן המודרני…

ההכרזה הזו של חברת גוגל לא הגיעה ללא סיבה מוצדקת. מחקרים שנערכו לפני ההכרזה ובדיקת מקורות גלישה הבהירו בצורה חד משמעית – כמות גולשי המובייל גדלה וממשיכה לגדול בצורה משמעותית עוד ועוד, עד כדי כך שהיא כבר הושוותה לאלו שגולשים ממחשבים ואפילו עברה אותם.

היום, הערכות הם ש-50%-60% מהגלישה ברשת מתבצעת דרך מכשירים ניידים ואלו יכולים להיות מכשירי אנדרואיד, אייפונים, טאבלטים וכדומה. זו הסיבה שגוגל עשתה את השינוי הזה וזו הסיבה שהיא מכריחה את בעלי האתרים המיושנים לעשות שינויים משמעותיים ואופטימיזציה בשביל נראות מיטבית של האתר בכל מכשיר.

אתר שאינו מותאם למובייל – אחוז נטישה גבוה!

בואו נעזוב רגע את גוגל ואת העובדה שכולנו (כל בעל אתר) חייבים להיות ממושמעים וחייבים לעמוד בדרישות ענקית החיפוש. התאמה של אתר האינטרנט שלנו למכשירים ניידים היא קודם כל בשבילנו ובשביל שהגולשים באתר שלנו יקבלו את החוויה המיטבית עבורם.

תארו לעצמכם שאתם גולשים באייפון שלכם ומחפשים שירות מסוים דרך גוגל ותוך שניות מכתיבת הביטוי אתם מקבלים את דף התוצאות הידוע. אתם נכנסים לאחת התוצאות בשאילתא ומגיעים לאתר שרואים מיד שהוא לא ברור וקשה לקריאה, כמו גם ההתמצאות בו והניווט דרך המכשיר הנייד לא נוחים ודורשים הגדלה והקטנה של המסך כל הזמן. כמה זמן ייקח לכם עד שתעברו לתוצאה הבאה בגוגל? נכון, כמה שניות. זה בדיוק ההבדל בין אתר רספונסיבי (תגובתי בהתאם למכשיר שבו הוא נצפה) לאתר שאינו רספונסיבי וזה יכול להיות משמעותי מאוד לעסק.

חברת גוגל עושה הכול בשביל חוויית גלישה חיובית שכוללת ניווט נוח, תוכן איכותי ורלוונטי ועוד דברים רבים אחרים. אתר שלא יהיה מותאם למובייל "יזוז הצידה" מתוצאות החיפוש.

3 גישות להתאמת אתר לסלולאר (מובייל)

יש 3 אפשרויות ו-3 גישות שונות לדרך ההנגשה של אתר למי שמגיע אליו מהמובייל.

  • אתר ייעודי נפרד למובייל – אופציה זו היא אופציה שמתאימה בעיקר לאתרים גדולים בעלי כמות גדולה של עמודים (אלפים ויותר) אשר הפיכת האתר לרספונסיבי תדרוש משאבים כלכליים מרובים. את האתרים הללו נזהה בדרך כלל על ידי הדומיין שלהם כשנגלוש במובייל, מה שאומר שהדומיין הראשי יפנה לדומיין הספציפי. זה נראה ככה: domain.co.il/mobile או ככה: mobile.domain.co.il   או  m.domain.co.il

מדובר אם כן על כתובות נפרדות לגמרי לדסקטופ ולמובייל ויש לא מעט שמעדיפים את האופציה הזו גם בגלל יכולת השליטה המרבית על כל אחד מהאתרים.

  • Dynamic Serving – זו גישה שדומה מאוד לגישה הרספונסיבית, בה כתובות העמודים לא משתנות בין האתר לדסקטופ והאתר למובייל, אך בשונה מאתר רספונסיבי במקרה זה קוד ה-HTML וה-CSS שיוצגו לגולש יהיו שונים לגמרי. (לא מדובר על גמישות של הקוד אלא על קוד אחר לחלוטין) כל משתמש מקבל את האתר המותאם לו ביותר בהתאם לדפדפן בו הוא עושה שימוש. (הנגזרת מהדפדפן היא המכשיר)
  • אתר רספונסיבי  – האתר הרספונסיבי מתאים את עצמו לכל מכשיר ומכשיר בהתאם לרזולוציית המסך שלו. כל כתובות ה-URL אחידות ויש לו כמה יתרונות:
  1. תחזוקה פשוטה – לא צריך לעדכן בכל פעם שני אתרים כמו בשיטה הראשונה. כל עדכון יקבל תוקף בכל מכשיר שהוא ויתאים את עצמו. יש גרסה אחת ויש עדכון אחד.
  2. כתובת URL אחת – סריקה אחת – כתובת URL אחת דורשת מגוגל סריקה ואינדוקס פעם אחת, מה שמקל על עבודת מנוע החיפוש וגוגל הרי אוהבת שעושים לה את החיים קלים יותר ומתגמלת אתרים כאלו.
  3. הכול אוטומטי – אין צורך להכניס קודים או תגיות בעת ההקמה. הכול עובד באופן אוטומטי וכל גולש רואה את האתר בצורה טובה בהתאם למכשיר ממנו הוא גולש.

התאמת האתר למובייל לעסקים מקומיים

החשיבות של התאמת האתרים למובייל מבחינת גוגל הינה גורפת, אך ברמת בעל האתר, לא לכל עסק תהיה אותה חשיבות להתאמה כזו. הראשונים שצריכים להילחץ ולהתאים את האתר שלהם למובייל הם בעלי העסקים המקומיים.

עסקים אלו נשענים לא מעט על לקוחות שמגיעים אליהם מחיפוש מקומי ומחפשים מענה מיידי. כך לדוגמא אם אתם בעלי מסעדה באזור מסוים והאתר שלכם לא  מותאם למובייל, הגולשים ייכנסו אליו ולא יצליחו למצוא בו את מבוקשם, מהר מאוד הם ימשיכו למתחרים שלכם.

בנוסף, גוגל מצידו יעשה את שלו וכמובטח, יוריד אתכם בתוצאות החיפוש ויחד עם אחוז נטישה גבוה בגלל חוויית גלישה לקויה, עלול  להוריד אתכם עוד יותר בתוצאות החיפוש, התוצאה עלולה להיות קטסטרופלית.

התאמה למובייל בכל מחיר

אם אתם בעלי אתר אינטרנט ובעיקר אם אתר האינטרנט שלכם קשור בקשר ישיר לפרנסה שלכם, אל תחסכו והפכו אותו לרספונסיבי. גם אם זה דורש מכם להשקיע באתר אינטרנט חדש אתם חייבים לעשות את זה. הימנעות מצעד כזה וניסיון לחיסכון, רק יגררו מאוחר יותר הפסד כספי גבוה יותר, הפסד כספי שיגיע בצורת ירידת כמות הפניות מהאתר או ירידה בכמות כל פעולה אחרת שבוצעה עד כה באתר כמו השארת פרטים, רכישת מוצרים, הרשמה לרשימת תפוצה וכדומה.

אז איך נדע אם האתר שלנו מותאם למובייל?

אם אתם לא יודעים האם האתר שלכם מותאם למובייל או שלא, גוגל מעמיד לרשותנו כלי שמספק לנו תשובה לשאלה הזו לאחר הזנת כתובת האתר. ניתן לבדוק התאמה למכשירים ניידים בקישור הזה.

דרך נוספת היא פשוט להיכנס לאתר דרך מכשירים שונים ולנסות לחוות באופן עצמאי את החווייה של הגולשים. אם נכנסתם ממכשירים שונים וראיתם ש"כל" מה שנדרש מכם הוא להגדיל את המסך בשביל לקרוא את הכתוב באתר, או בשביל להצליח ללחוץ על קישורים, אז לא, האתר שלכם לא מותאם למובייל. בשביל שתהיו בטוחים, תנו למי שמתמחה בבניית אתרים לבדוק את האתר שלכם ואת התאימות שלו.

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו