שיפור מהירות טעינה לאתר

שיפור מהירות טעינה לאתר ואיך זה תורם לקידום האתר

שיפור מהירות הטעינה של אתרים מהווה חלק אינטגראלי מפעילות האופטימיזציה השוטפת, בין אתם מבצעים אותה לבד או עם חברת קידום אתרים כמו וובס. במאמר הבא נסביר לכם מדוע כה חשוב שהאתר יעלה מהר, הן מבחינת הגולשים והן מבחינת הקידום בגוגל וגם נציג מספר פעולות שיאפשרו להשיג את המטרה.

מדוע שיפור מהירות הטעינה משפיעה על קידום האתר?

כדי להבין את התשובה לשאלה זו עלינו להתחיל במשמעותה של המהירות מבחינת חוויית המשתמש. קחו את עצמכם כדוגמא: נניח שנכנסתם לאתר המוכר מכשירים אלקטרוניים ומכריז על מחירים מעולים. אתם כבר מתרגשים וכוססים אצבעות ואולם, האתר עולה לאט מאוד. כמה זמן תמתינו עד שיעלה דף הבית? ואחר כך דף המוצר, המפרט הטכני והתמונה, עגלת הקניות, התשלום וכן הלאה?

סקרים שנערכו בעת האחרונה מראים כי הזמן המקסימאלי שגולשים ברשת ממתינים עד לעליית הדף הוא פחות משלוש שניות! המשמעות ברורה: אתר שעולה לאט מסתכן בתדמית פחות מקצועית וברגשות שליליים כלפי העסק. אכן, כאשר אנשים יושבים מול אתר שלא עולה כהלכה הם פשוט מתחילים להתרגז, ומטבע הדברים יש לכך השפעה על החלטתם אם להישאר ולחכות בסבלנות, או לעבור לחנות המקוונת הבאה שמציעה מכשירים אלקטרוניים. למעשה, ככל שהטכנולוגיה מתפתחת והרשת הופכת למהירה יותר, כך גם גוברת הציפייה לאתרים שעולים בריזות. מידת הסבלנות של הגולשים הולכת ומתקצרת כי מרגע שהתרגלנו לכך שאתר עולה כמעט מיידית, אתר שעולה באופן "נורמאלי" של לפני חמש שנים נחשב היום לכושל.

זכרו שמרבית הגולשים אינם מבינים דבר וחצי דבר בתכנות, בתכונות ובתוכנות שמאחורי אתרים, כך שגם אם האתר שלכם תקין לחלוטין – במידה שהוא עולה לאט הגולשים מניחים שקיימת בו בעיה ואם באתר שהוא הפנים של העסק יש בעיה, הדבר משליך כמובן גם על שירותיו ומוצריו. אגב, דברים אלו נכונים לא רק לגבי גלישה במחשבים אלא גם עם מכשירים סלולריים, כפי שנראה בהמשך. בכל מקרה, כבר מהצד של חוויית המשתמש אנו רואים שישנה חשיבות גדולה לשיפור מהירות טעינת האתר ותיכף נראה מה המשמעות מבחינת הקידום בגוגל.

אז מה באמת עם הקידום בגוגל?

מצד אחד, אתם רוצים אתר מעניין, חי ודינאמי ולכן לעיתים קרובות יהיו בו תמונות, סרטונים וקבצים כבדים נוספים. מדובר באלמנטים שרק הולכים וגדלים בנפחם עם הזמן, כי תמיד יש מה להוסיף ומה לספר לגולשים וכי אתר שמתחדש הוא גם אתר שמקודם בגוגל.

מצד שני, ככל שהאתר כבד יותר כך נדרשים יותר משאבים ופעולות כדי לאפשר את טעינתו המהירה. את הפתרונות לסוגיה חשובה זו נראה בהמשך, אבל לגבי גוגל בואו נזכור שמדובר במנוע חיפוש שנותן שירות: הוא מפנה את הגולשים לאתרים לפי החיפושים שהקלידו. על כן, איכותו תלויה לחלוטין באיכות האתרים שאליהם הוא מפנה, בין אם מבחינת התאמה מדויקת לחיפוש, מבחינת תכנים בעלי ערך ומקוריים ובין אם בחוויית משתמש טובה. את כל ההיבטים הללו ועוד רבים אחרים יכול האלגוריתם של מנוע החיפוש לבדוק, לשקלל ולתת תוצאה שמשמעותה היא הדירוג של האתר במנוע.

כפי שראינו, למהירות הטעינה יש השפעה משמעותית מאוד על חוויית המשתמש והדבר ידוע ומובן לגוגל. על כן, כבר כמה שנים טובות שגוגל נותנת "נקודות זכות" לאתרים שעולים מהר ובמילים פשוטות: אם האתר שלכם עולה מהר אתם עולים מקומות בתוצאות מנוע החיפוש, ולהיפך.

יש מספר אינדיקציות לכך שבשנים האחרונות מושם דגש רב על עניין זה. חשוב להזכיר שהרוב המכריע של הגולשים מסתפקים בתוצאות שמופיעות בעמוד הראשון של מנוע החיפוש ומקנים להן מידה רבה של אמינות (הדבר נובע גם מהסבלנות הקצרה שאותה כבר הזכרנו) ומכאן ברור שלא כדאי להפסיד מיקום טוב בגלל מהירות טעינה או מכל סיבה אחרת הקשורה לאופטימיזציה של האתר.

מעבר לכך, כפי שראינו מהירות טעינה טובה חיונית לחוויית משתמש טובה ומשמעה שגולשים מבלים יותר זמן באתר שלכם, נכנסים ליותר עמודים ובסופו של דבר גם יש לכם יותר כניסות. היבטים אלו בפני עצמם נבדקים באלגוריתם של גוגל, נותנים לכם נקודות זכות ומעלים את האתר בדירוג. כך נוצר המעגל שבין חוויית המשתמש והדירוג בגוגל.

בפרט, בשנים האחרונות ישנה חשיבות מבחינת גוגל למהירות עליית אתרים בסלולרי. אכן, בגוגל יודעים טוב מאוד מה קורה וקוראים את המחקרים והסקרים, כמו אלו שמראים שמרבית הגלישה כיום בארה"ב נעשית דרך מכשירים ניידים. כן, שמעתם נכון: אנשים גולשים יותר בסלולרי מאשר במחשבים ומאחר שגוגל היא הדלת לרשת עליה להתייצב בחזית גם מבחינה זו.

השינוי לטובת הסלולר מתבטא למשל בהעדפת אתרים בעלי התאמה למובייל, וגם בנקודות זכות לאתרים שעולים מהר במובייל. למעשה, כבר כמה שנים שגוגל דוחפת את הנושא בפלטפורמות שונות ואף הודיעה שבעוד כחצי שנה (07/2018) ייכנס לתוקף עדכון חדש. משמעות העדכון היא שאתר שעולה באופן איטי מאוד בסלולרי ילך אחורה בתוצאות החיפוש הכלליות. אז אם טרם עבדתם על שיפור הטעינה – זהו בהחלט הזמן! עד כאן על חשיבות מהירות הטעינה של אתרים לצורך קידום, וכעת נבחן כיצד ניתן לשפר את המהירות.

אז איך משפרים את מהירות טעינת האתר?

  • הפעולה הראשונה היא כמובן לבדוק כמה מהיר האתר שלכם וזאת עם כלים שונים הקיימים ברשת כמו WEBPAGETEST או GOOGLE PAGE SPEED. ייתכן שהבדיקה תעלה שהאתר שלכם במצב מצוין וייתכן שלא – אך בכל מקרה תקבלו אינדיקציה לגבי היקף הפעילות הדרושה עליו. בשלב הבא מומלץ לבדוק האם האתר שלכם מאוחסן על שרת שבאמת מתאים לו, ייתכן שאתר כבד השוכן על שרת שאיננו חזק במיוחד יסבול מבעיות תעבורה שישפיעו על מהירות הטעינה. כמו כן, אם מדובר באתר ותיק יחסית בהחלט שווה לבדוק אם הקוד שלו כבר לא מיושן, מאחר שישנם כל הזמן שיפורים ופיתוחים בתחום שיכולים לקצר את זמן הטעינה.
  • פעולה שנייה היא ביצוע בדיקה לאופן שבו מתוכנת מסד הנתונים של האתר. באופן כללי, מומלץ ששפת התכנות JAVA תהיה מאחורי התכנים שמופיעים בחלקים התחתונים של דפי האתר ואילו התבניות של הדפים יהיו על בסיס CSS. את הקבצים של CSS ושל  JAVA אפשר לדחוס לקבצים מאוחדים, דבר המוביל להקטנת הכובד הכללי של האתר וכן לתקשורת יעילה יותר מול השרת. באופן כללי, אנו ממליצים לבצע את פעולות שיפור הטעינה רק עם מי שמבין בתחום, אך אם אתם בכל זאת רוצים לנסות בעצמכם את איחוד הקבצים תוכלו להשתמש בתוספים שונים שקיימים ברשת שעושים הכל אוטומאטית.
  • עוד פעולה שסביר להניח שתוכלו לבצע בכוחות עצמכם היא שימוש בכלים כמו WP ROCKET שמגדירים עבור הדפדפן של הגולשים את זיכרון המטמון. כלומר, באמצעות הכלי הזה תוכלו להגדיר עבור הדפדפן אילו קבצים או דפים נכנסים לזיכרון המטמון ומכאן והלאה כאשר הגולש ייכנס שוב לאתר לא יהיה צורך לטעון אותם שוב. התוצאה: טעינה מהירה יותר של האתר עבור הגולשים. אגב, זהו הזמן הנכון לעבור על כל האתר ולראות אם יש בו קבצים ותכנים שכבר אינם ממש רלוונטיים אך מאטים את התנועה עקב משקלם. מדובר למשל על תמונות שכבר לא באמת עדכניות, באנרים שלא שווים יותר מדי, פלאגין שהכנסתם בהתחלה ובעצם לא עוזר בכלום וטכנולוגיות אחרות שאולי יוצרות אתר מרשים אך למעשה מאטות אותו מאוד ולא ממש הכרחיות.
  • ואם כבר הזכרנו את התמונות, ברור שאתם רוצים שיהיה לכם אתר יפה עם תמונות מרשימות. אולם, ככל שהתמונה גדולה יותר, מורכבת ואיכותית כך היא גם כבדה יותר ומשפיעה על מהירות הטעינה. לכן, הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא לבדוק אם אתם באמת צריכים את כל התמונות והאם אפשר לוותר על כמה מהן. אמנם, כאשר בונים אתר מאפס יש לתת את הדעת מראש על בחירה נכונה של תמונות מבחינות רבות, כולל משקלן, אך בהנחה שרק עכשיו הבנתם את העניין תוכלו להתחיל כעת. הפתרון הראשון הוא להשתמש מעכשיו והלאה רק בתמונות קטנות (לא יותר מ- 80 K), הפתרון השני מצוי בתוספים שמיועדים לדחיסת תמונות והפתרון השלישי הוא שימוש בכלים המקטינים את הצורך בהתקשרות עם השרת עבור העלאת תמונות. בנוסף, שימו לב שהפורמט של התמונות יהיה מתאים לפורמט האתר, בין אם GIF, JPG או אחר, השתמשו בכלים המקנים שליטה ברמת הרזולוציה, ואם יש לכם אתר עם משקל נמוך יחסית של תמונות תוכלו להיעזר בכלי דפדפן המעלים תמונות במימדים מוקטנים.
  • לבסוף, יש לכם אתר גדול וכבד יחסית וכבר ניסיתם מספר פעולות שלא הביאו לתוצאות משביעות רצון, תוכלו לפנות אל טכנולוגיה שמציעות ספקיות גדולות ובהן גם גוגל, שמעבירה קבצים שונים של האתר לענן או לשרתים אחרים. מדובר בטכנולוגיה שנקראת בקיצור CDN ומאחר שהיא מעבירה קבצים לענן או לשרתים אחרים, היא מקטינה מרחק גיאוגראפי ומפחיתה עומסים, היבטים המשפיעים מיידית על המהירות. יחד עם זאת, קחו בחשבון שמעבר ל- CDN כרוך בעלויות בלתי מבוטלות.

בשורה התחתונה, יש לא מעט פעולות שניתן לבצע לצורך שיפור טעינת האתר. הן ללא ספק מועילות וגם חשובות מאוד לקידום האתר בכלל ולחוויית המשתמש בפרט. לפרטים נוספים בנושא תוכלו לדבר איתנו בטלפון, ונשמח לייעץ.

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו