UX – חוויית משתמש

 

UX – חוויית משתמש

בטח יצא לכם לשמוע את המונח חווית משתמש בעבר,אז מה זה אומר בעצם? השאלה שצריכה להישאל היא "מה דרישות גוגל להתקדמות אתר במעלה הדפים?"

אלגוריתם גוגל מתעדכן מדי מספר חודשים וכבר ניתן לומר בוודאות שהנתיב אליו גוגל צועדת היא חווית הגלישה .

הפרמטרים הם זמן הגלישה וזמני נטישה נמוכים. אם תסתכלו על אתר מיושן ולא תבינו למה הוא שולט בביטויים בגוגל, הסיבה היא שזמני הגלישה ארוכים, מה שגורם למנוע החיפוש להבין שהאתר לא רלוונטי.

גוגל לא שופט עיצוב אתר או איכות התוכן, הגולש עושה את זה בשבילו והגולש הוא "אכזרי" ושופט בחומרה.

ניתוחי UX הם דבר שבשגרה ונועדו להגדיל את זמני הגלישה ע"י הנעה לפעולה, שתגרום לגולש לעבור על דפים באתר ולהנגיש לו תוכן איכותי שישכנע אותו להישאר בו זמן רב יותר.

ניתוחי חווית משתמש וקריאה נכונה של גוגל אנליטיקס עלולה להכריע את רלוונטיות האתר בעיני גוגל .מעורבות הלקוח בתהליכי הקידום הפכה להיות רלוונטית יותר מאי פעם ושינויים באתר שיגדילו את חווית המשתמש יסייעו להמיר כניסות לפניות בצורה טובה יותר וכמובן תסייע ביצירת שליטה רחבה יותר בביטויים חדשים.

טיפ

כשאתם פונים לחברת קידום, השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא האם תקבלו דוחות חווית משתמש וניתוח אנליטיקס. אם התשובה לא תהיה מספקת מבחינתכם, אז גם סביר להניח שהאתר שלכם לא יוכל להתקדם בגוגל ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלו.

איך לשפר את חווית המשתמש?

מהי חווית משתמש (UX-User Experience)  ואיך אפשר לשפר אותה כדי לקדם את האתר שלכם?

 ממשק משתמש

חווית משתמש מתייחסת לחוויית הגלישה באתר ולרמת הפונקציונליות שלו מכמה היבטים שונים. המשתמש פונה לאתר או לאפליקציה כי יש לו צורך מסוים, כדי לענות על הצורך הזה צריך לסייע לו להגיע בקלות למידע הנחוץ לו. נשמח לתת לכם כמה טיפים וקווים מנחים שיכולים לעזור לכם במשימה איך לתכנן חווית משתמש חיובית ונעימה לקהל הגולשים שלכם? מייד נענה על השאלה.

חווית משתמש מתייחסת לעיצוב הממשק, לנראות שלו ולמידת השימושיות והיעילות שלו. על מנת ליצור ממשק משתמש נעים וידידותי לגולשים, כזה שישאיר רושם חיובי, צריך לאפיין אותו בהתאם לצרכי המשתמש. כדי להבין את צרכי המשתמש חשוב לעשות מחקר מקדים על ידי יישום של כמה פרמטרים שיהפכו את חווית המשתמש באתר שלכם להרבה יותר פשוטה ומותאמת לגולשים.

1.ניווט והתמצאות פשוטה באתר

כדי שהגולשים שלכם ימצאו בקלות את המידע שהם מחפשים, כדאי ליצור תפריטים שיסייעו לכם לארגן את המידע באתר שלכם. התפריט צריך להיות פשוט וקל לניווט. ככל שהמערכת מורכבת יותר, כך יש צורך בתכנון מעמיק יותר. לא מומלץ ליצור תפריטים מורכבים עם רמות היררכיה רבות, זה יכול לגרום לבלבול של המשתמש ולאחוזים גבוהים של נטישת האתר. כדאי לבחון את הממשק בנקודת מבט של המשתמש, האם יש קושי לנווט באתר? האם ביצוע פעולה הינה מורכבת או פשוטה עבור המשתמש?

2. ביצוע פעולות בקלות ללא מורכבות

בין אם מדובר באתר או באפליקציה, מומלץ להוסיף הסברים על פעולות באתר, גם אם הן נראות לכם פשוטות לביצוע, אתם לא יכולים לצפות מראש מי נכנס לאתר שלכם ומה שנראה לכם קל לא בהכרח יהיה קל לגולשים שלכם. בנוסף לכך צריך להתייחס למידת הפונקציונליות של האתר, למשל יצירת תפריטים פשוטים, כפתורים בולטים, מבנה נכון והגיוני של מפת האתר. צריך לחשוב על פעולות פשוטות שיקלו על המשתמשים, למשל האם כדאי לאפשר למשתמש לגרור מוצרים לעגלת הקניות או להסתפק בכפתור הוספת מוצר.

3.עקביות

חשוב ליצור סדר וארגון באתר. מומלץ לקבוע מיקום אחיד לתפריטים,  שמירה על גודל וסוג הפונטים, שימוש בצבעים חוזרים ומראה אחיד של האתר נועדו להקל על הגולשים בהתמצאות באתר. חווית משתמש חיובית ונעימה, מזכה אתכם באמון של הגולשים שלכם והם ישמחו לחזור לאתר שלכם ואפילו ימליצו לחברים.  

4.עיצוב ואסתטיקה

 יש חשיבות רבה לנראות האתר. מראה האתר צריך להיות נעים לעין, צבעים בהירים ולא צעקניים, שילוב של גרפיקה ותמונות, מרווח בין פסקאות, תוכן צפוף יעמיס על הקורא ויגרום לו לנטוש את האתר, כדי לגרום לחוויית גלישה חיובית למשתמש, כדאי ליצור מראה אסתטי ונקי לאתר.  

5.נגישות

יצירת ארכיטקטורת מידע שתתאים לאופן החיפוש של המשתמש, כלומר צריך להבין את צרכי המשתמש ולבנות את הממשק בהתאם. יש לשים דגש על רספונסיביות והתאמת האתר למסכים השונים כגון מובייל וטאבלט, אתרים או אפליקציות שאינן מותאמות למסכים יכולה לפגוע בחוויית הגלישה בצורה משמעותית.  

מלבד הפרמטרים שצוינו מעלה, יש עוד כמה אלמנטים שכדאי להתייחס אליהם כגון קיצור זמני טעינת האתר , כדאי להעלות לאתר תמונות בגודל מינימלי כדי לא להעמיס על זמן הטעינה של האתר. יש לבצע לעיתים קרובות בדיקת איכות שכוללת הרצה של קודים, מציאת באגים, קישורים שבורים וכדומה.

ממשק משתמש שבנוי בהתאם לאופי המשתמש ובצורה נכונה וידידותית עבורו יכול להשפיע על קידום האתר באופן משמעותי.  ככל שמספר המבקרים באתר יגדל וזמן השהייה בו יעלה, גוגל יזהה שמדובר באתר עם תוכן איכותי ולכן ידרג את האתר במקום גבוה יותר.

אם האתר יהיה עמוס מידיי בתוכן, התפריטים בו יהיו מורכבים והמשתמש לא יבין איך לבצע פעולות באתר, הוא יעזוב את האתר וכנראה לעולם לא יחזור אליו, לכן חשוב מאד להנגיש את האתר, לפשט עד כמה שאפשר את השימוש ביישום, על ידי הבלטת כפתורים, בניית תפריטים פשוטים לתפעול, הוספת הסברים עם מעבר עכבר או הכנת מדריך לשימוש באתר.

תכנון ועיצוב חווית משתמש

חשוב לדעת שתכנון חווית משתמש לא תמיד יספק את כלל הגולשים, מטבע הדברים אנחנו בני אדם שונים זה מזה וכל אחד רואה דברים מנקודת מבט מסוימת ולעיתים אפילו הפוכה משל חברו. לכן אין אפשרות להעריך או למדוד את חווית המשתמש. מומלץ לבצע בדיקת מתחרים, לראות את ממשקי המשתמש של אתרים מתחרים ולשאוב מהם רעיונות לעיצוב הממשק שלכם, אין כאן נוסחת קסם, אבל כן מומלץ לעבוד על פי קווים מנחים, עליהם נרחיב בהמשך.

תכנון ממשק משתמש

הערכת שמישות (Usability)

כיום מבינים את החשיבות של חווית משתמש טובה וידידותית למשתמש, מאחר שאין אפשרות להעריך אותה ישנן דרכים אחרות לבחון אותה כגון מבחני שמישות והשוואת יעילות (מבחני A/B), מטרת המבחנים היא לבדוק את הממשק על ידי משתמשים שונים, למשל קבוצה A מקבלת גרסה מסוימת של הממשק וקבוצה B מקבלת גרסה אחרת שלו, משווים בין התוצאות ומסיקים מסקנות על אופיו של הממשק, איפה כדאי לשנות או לשפר אותו בהתאם לתוצאות המבחנים. בנוסף לשאלוני שמישות יש אפשרות לבחון את השמישות על ידי סקרים ושאלונים , ראיונות ועוד.

העולם הדיגיטלי משתנה ללא הפסקה, כדי לבנות ממשק משתמש נוח לשימוש ולתפעול, אינטואיטיבי וגמיש עבור המשתמש, צריך להיות תמיד עם עין פקוחה על טרנדים חדשים, כדי להבין את צרכי המשתמש ולהתאים את הממשק לעולם האמיתי מבלי לוותר על עדכניות וחדשנות בעולם הדיגיטלי.

מומחים בתחום ה-UX, בונים רשימה של כל פריטי התוכן הקיימים בממשק או כאלה שצריך להוסיף, לאחר מכן בונים אב טיפוס (wireframes) שמכיל את רכיבי הממשק ואת המיקום של כל אחד מהם, המטרה היא ביצוע תכנון מוקדם של הממשק.  לעיתים החשיבה היא משותפת ונעשית על ידי התייעצות של כמה אנשי UX. מומחי UX צריכים להבין כיצד אנשים קולטים מידע ומעבדים אותו, יש לכך חשיבות גבוהה ביצירת חווית משתמש טובה וידידותית.

מומחי UX מגיעים מתחומים שונים כגון תוכנה, עיצוב חזותי, פסיכולוגיה ותקשורת חזותית. הם משתמשים בטכניקות שונות בכדי להגיע להבנת צרכי המשתמש. השלב הראשון הוא הבנת ההקשר שבו המשתמש מחפש מידע או שירות מסוים, ניתוח דרישות המשתמש, מענה לבעיות ומתן פתרונות לדרישות המשתמש והערכה האם הדרישות של המשתמש נענו. עיצוב מכוון משתמש הוא תהליך מחזורי והוא מהווה את השלב הראשון בעיצוב ותכנון ממשקים.

עיצוב ממשק משתמש שיענה על צרכי המשתמש בפשטות וביעילות ויספק לו חוויה טובה וחיובית, יכול להביא יותר תנועה לאתר, גולשים ימליצו לחברים או ישתפו את האתר ברשתות חברתיות וכמובן האתר ידורג במקום גבוה יותר בגוגל. נשמח לתת לכם כמה טיפים לעיצוב ותכנון ממשק משתמש נוח, קל לתפעול:

1.התאמת הממשק לאופי המשתמש

כדי להבין את קהל היעד, צריך לחשוב על כול האלמנטים שיוצרים למשתמש סביבה שבה הוא ירגיש נוח ובטוח, למשל השפה צריכה להיות מוכרת לו, או שימוש באייקונים מוכרים.

2.איך למנוע טעויות

יש לאפשר למשתמש מרחב תנועה באתר, כך שגם אם הוא נכנס לדף שהוא לא מעוניין לגלוש בו עכשיו, תהיה לו אפשרות לצאת ממנו בקלות. הממשק צריך לסייע למשתמש לבצע את סדר הפעולות הנחוץ לו וליידע אותו על כל פעולה שהסתיימה בהצלחה. כדאי להוסיף הודעה על טעות שנעשתה על ידי המשתמש.

3.הוראות והסברים

אם הממשק משתמש מורכב מידיי וכולל תפריטים מורכבים, ריבוי דפים, כפתורים וכ"ו, אל תוותרו על מדריך לאתר שניתן לבצע בו חיפוש, הוספת מאמרי עזרה, מפת אתר ברורה עם קישורים לדפים החשובים, או הסברים והוראות שיכולות לסייע למשתמש להבין כיצד לנווט בממשק שלכם. דרך נוספת היא שימוש בקיצורי דרך שיכולים להקל על המשתמש בצורה משמעותית.

4.זיהוי מול זיכרון

אין טעם לסמוך על הזיכרון של המשתמש ולא מומלץ להעמיס עליו מידע, קישורים או תפריטים בדיוק ההפך, צריך לאפשר לו לזהות בקלות את הפעולות שהוא מבצע בממשק, כך שבפעם הבאה שהוא יחזור אליו, הוא יוכל לבצע את אותן פעולות בקלות וביעילות, מבלי שיצטרך לזכור את סדר הדברים, לכן כדאי ללכת על עיצוב פשוט, נגיש ונוח לתפעול. אפשר להשתמש בפירורי לחם, זה מאפשר לגולש לדעת היכן הוא נמצא בכל שלב בעת השימוש שלו בממשק.

5.עיצוב מינימליסטי

האסתטיקה של האתר חשובה מאד, מעבר לעיצוב הגרפי והוספה של תמונות, הממשק צריך להיות נקי עד כמה שאפשר, צריך להבליט את החלקים החשובים כגון תפריטים שמכילים מידע חשוב למשתמש, הוספה של כפתורים , כפתורי חזרה לאחור וכל דבר שנראה לכם שיכול לסייע למשתמש לנווט בממשק ולשפר את חווית המשתמש. כדאי לשמור על עקביות, זה מספק לגולש הרגשה בטוחה יותר בממשק, עיצוב אחיד, נקי ומינימליסטי יוצר חוויה טובה יותר למשתמש. מומלץ להשתמש בצבעים חוזרים לכל אורך האתר ובגופן אחד.  

לאחר ביצוע תכנון ועיצוב הממשק צריך לעצור ושאול כמה שאלות כגון האם הממשק עונה על צרכי המשתמש, האם הוא קל ונוח לתפעול כפי שציפינו שיהיה? האם הוא נותן מענה לדרישות המשתמש והאם יש בו גמישות והוא ניתן לשינוי בקלות? השאלות הללו נועדו לסייע למומחי ה-UX בהערכת הממשק ובביצוע נכון של אפיון, תכנון ועיצוב ממשק משתמש נוח, קל ואינטואיטיבי למשתמש.

UX וקידום אתרים אורגני

יש קשר הדוק בין עיצוב חווית משתמש לבין קידום אתרים. עיצוב ממשק משתמש שיענה על צרכי המשתמש בפשטות וביעילות ויספק לו חוויה טובה וחיובית, יכול להביא יותר תנועה לאתר, גולשים ימליצו לחברים או ישתפו את האתר ברשתות חברתיות וכמובן האתר ידורג במקום גבוה יותר בגוגל.

מומלץ להוסיף לאתר תוכן איכותי ולהוציא ממנו עמודים עם תוכן שאינו משמעותי, כדי לעשות את זה נכון יש צורך באופטימיזציה לאתר, בדיקה של כניסות לדפי האתר שלכם ותהליך זה יכול לסייע לכם להבין מה בעצם הגולשים שלכם מחפשים ולהתאים עבורם את התכנים שמעניינים אותם. עם זאת, יש כמה היבטים שונים בקידום אתרים שכדאי לקחת בחשבון כאשר מתכננים ממשק משתמש.

  • לא כדאי להעמיס על המשתמש תוכן פרסומי, גם אם מדובר בתוכן שמיועד לצורך קידום האתר, יש לשלב את מילות המפתח בצורה טבעית. תוכן איכותי משמעותו תוכן שכתוב לגולשים ולא כתוב לצורך מטרות קידום בלבד, הגולשים שלכם יכולים לזהות די בקלות תוכן שנועד למטרת פרסום. הטקסט באתר צריך להיות מנוסח היטב, כדאי להימנע משימוש בסלנג או בביטויים לא ראויים. הפנייה לקישורים איכותיים ופעילים חשובה במיוחד, כמו כן, מומלץ להוסיף קישורים לכתבות תוכן מתוך האתר שלכם, זה יכול לגרום לגולשים להתעניין בתוכן נוסף שיכול להיות רלוונטי עבורם.
  • עניין נוסף הוא עדכניות, כדאי לבנות אסטרטגיית תוכן ולשלב באתר תכנים שמתעדכנים לעיתים קרובות, זה מראה לגולשים שלכם שאתם על המפה ולא נעלמתם ואתם זוכים בהטבה קטנה מגוגל, שסורק את דפי האתר שלכם ויקדם אותם, כי גוגל אוהב תוכן חדש ואיכותי שמתעדכן לעיתים קרובות.
  • זכרו שאתם בונים את האתר למשתמשים שלכם ואם הם ייהנו מחוויית גלישה מוצלחת, הם יחזרו לאתר שלכם ובאופן טבעי האתר שלכם יעלה עם הזמן בדירוג שלו בגוגל, כך שהתייחסות לעיצוב ממשק משתמש חשובה מאד לקידום האתר שלכם.
גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו