המדריך השלם לקידום אתרים אורגני בגוגל

קידום אתרים אורגני התחיל לפני הקמת Google, אך מאז הקמת החברה הוא הפך לתחום חובה עבור כל מי שרוצה להיות רלוונטי בעידן האינטרנט. אז מה זה בכלל קידום אורגני, איך הוא התחיל, למי הוא מתאים, איך בוחרים ומה צפוי לנו אחרי 2020?

תחום קידום האתרים התפתח עוד לפני הקמת גוגל, אבל אחרי 1998 השתנו חוקי המשחק לתמיד.

קידום אורגני מתאים למי שרוצה להשקיע באתר לטווח ארוך. הוא מסייע לאתרים להישאר רלוונטיים לאורך זמן ולהגיע גם ללקוחות עם חוסמי פרסומות שנמנעים מפרסום ממומן.

סקירת תהליכי הקידום: חקר מילות מפתח, קביעת אסטרטגיית קידום, בניית לקישורים חיצוניים, ביצוע אופטימיזציה, סריקת האתר, ניטור ומעקב.

משבר הקורונה האיץ את המגמה הקיימת של מעבר לקוחות ועסקים מכל התחומים לאינטרנט.

עולם ה – SEO עד גוגל ואחריו

ב – 1998 גוגל הוציאה לאור מנוע חיפוש חדשני, כדי לעשות סדר באינטרנט ולהנגיש מידע ותוכן רלוונטי לגולשים. גוגל היא המותג המוכר ביותר בכל הנוגע ל – SEO ולמנועי חיפוש ובהחלט ניתן להתייחס להשקת מנוע החיפוש של ענקית האינטרנט בשנת 98' כתחילת הספירה, אבל האמת היא שהיסטוריית הקידום האורגני התחילה קצת לפני הספירה. 

1994 – תחילת עידן הלינקים

אריק וורד, שמכונה בתואר – Link Moses, הבין שאין משמעות לאינטרנט כל עוד אין לגולשים דרך למצוא URL ספציפי. מייסד Yahoo, ג'רי יאנג, זיהה את הפוטנציאל האדיר הטמון ברעיון של וורד ושכר את שירותיו כיועץ לחברה. בתחילת עד אמצע שנות התשעים, האינטרנט צמח מהר יותר ממנועי החיפוש, שלקו באותה תקופה בבעיות מהירות והקשו על המשתמשים (כן ילידי המילניום, פעם הכנסנו את הכתובת ידנית לדפדפן כדי להגיע לאתר). 

1997 – היווצרותו של המושג SEO

הסתבר שלפעמים הביצה מגיעה לפני התרנגולת, כשהמושג SEO – Search Engine Optimization נכנס לשימוש בפעם הראשונה כשירות מקצועי עוד לפני שמנוע החיפוש של גוגל נכנס לשוק.

1998 – Google יוצאת לדרך

שלוש שנים אחרי שהכירו באוניברסיטת סטנפורד, לארגי פייג' וסרגיי ברין השיקו את Google. ההשראה לשם היא מהמילה googol, מונח המתייחס למספר 1, ואחריה 100 אפסים. נכון לשנת 2020, Google הוא מנוע החיפוש הפופולארי ביותר בעולם, עם כ – 5.6 מיליארד חיפושים ביום.

 בשנים הראשונות לספירה (לעניינו – הקמת גוגל), מנוע החיפוש שלו היה פשוט למדי. למעשה, הקריטריון העיקרי שעליו התבסס מנוע החיפוש של גוגל הוא על קישורים, כלומר שאם מגיע קישור מאתר מסוים לאתר אחר – סימן שיש ביניהם זיקה וסימן שהאתר אליו מגיע הקישור יכול להציע מידע נוסף בעל ערך לגולש. על כן, ככל שיש לאתר יותר קישורים המגיעים אליו כך הוא נחשב טוב יותר ודירוגו בתוצאות עולה.

המצב הראשוני של קידום אתרים העמיד את נושא הקישורים במרכז, אך זו לא הייתה מטרתם של מייסדי גוגל שהבינו כי עליהם לעדכן את מנוע החיפוש ולהכניס עוד אינדיקציות. אחת המהפכניות שבהן הייתה – מילים רלוונטיות לחיפוש הגולש. 

הרב קוק אמר פעם שהוא יכול לנסות להסביר לבני האדם את הרעיונות שלו, אבל אם הם בוחרים להבין אותם בדרך אחרת, כנגד זה אין לו מה לעשות. המצב היה דומה מאוד מבחינת גוגל מול מקדמי אתרים בתחילת מהפכת מילות החיפוש. במקום לשלב מילות חיפוש רלוונטיות, מקדמי אתרים הבינו שהם צריכים 'להפציץ' את התוכן במילים האלה על מנת לקדם את האתר. 

גוגל המשיכה לשדרג את הדרישות שלה מאתרים, וכיום האלגוריתם שלה כולל עשרות ומאות של דרישות אשר מטרתן אחת: לתת לגולש תוצאות כמה שיותר רלוונטיות ואיכותיות עבורו. כך, לצד התפתחות מנוע החיפוש של גוגל, התפתח גם תחום קידום האתרים האורגני, תחום המבקש לתת מענה לדרישות בעלי האתרים ולהביא את אתרי הלקוחות למקומות הטובים ביותר בתוצאות החיפוש.

אמנם, בתחילת דרכו של התחום היו מקדמים רבים שחיפשו "קיצורי דרך" להצלחה, וגם היום חלקם מנסים. אולם בימינו ברור לכל מקדם המכבד את עצמו (ורובם הגדול מכבדים), שכל העניין הוא לחזק את האתרים כך שבאמת יהיו מצוינים מכל הבחינות, ובכך ליישר קו גוגל. ובמילים אחרות ניתן לומר שהלקוח מרוויח גם אתר באמת טוב וגם מקום מכובד בתוצאות החיפוש.

האם קידום אורגני מתאים לכל אחד?

91% מכלל התכנים שנמצאים באינטרנט אינם מקבלים תנועה מגוגל. 95% מהגולשים לא עוברים לעמוד 2 בתוצאות החיפוש בגוגל. אם זה לא מספיק, 55 אחוז מהמבקרים בדפי אינטרנט מבלים 15 שניות או פחות בדף.

הנתונים הללו בעצם מראים שהרוב המוחלט של הגולשים מקנים מהימנות לתוצאות החיפוש. מי שמופיע בעמוד הראשון זוכה לחשיפה גדולה ולהערכה, מי שבעמוד השני מתנדנד בין חיים למוות ומי שבעמוד השלישי ודרומה לא באמת קיים. יש לך אתר אינטרנט? האפשרות שהאתר יגיע למחשב, לטאבלט או לנייד של לקוח פוטנציאלי, ללא קידום אתרים מקצועי היא נמוכה, עד לא קיימת.  

קידום אתרים אורגני הוא כלי אסטרטגי לטווח ארוך. מי שמצפה לראות תוצאות מיידיות כשהוא מתקשר עם חברת SEO מקצועית, עדיף לו שיפנה לקידום ממומן. קידום אתרים אורגני לוקח זמן, מאחר וגוגל בנתה את פלטפורמת הידע הגדולה בעולם ולא את לוח המודעות הגדול בתבל. Google כמובן מאפשרים ומעודדים פרסום בתשלום, ואף מציגים את התוצאות הממומנות מעל לתוצאות החיפוש האורגניות, אבל הרלוונטיות של גוגל והעוצמה של מנוע החיפוש החזק המהפכני עבור הגולש, הם לא בטיוב פרסומות, אלא ברלוונטיות המידע שהגולש מקבל. 

אז למה לא להשקיע בקידום ממומן בלבד? מעבר לעובדה שיותר ויותר גולשים משתמשים בחוסמי פרסומות שמונעים מפרסום ממומן להגיע אליהם, הסיבה הפשוטה לצורך בקידום אורגני היא שבדיוק כמו שאתה יודע שהתוצאה היא ממומנת, כך גם הגולש יודע את זה. יש לך אתר אינטרנט אליו תרצה למשוך גולשים? יש לך נכונות להשקיע בקידום האתר לטווח ארוך? קידום אתרים אורגני מתאים לך בהחלט. 

מהו תהליך קידום האתר?

גוגל היא ספקית שירות שתפקידה להביא לגולשים את התוצאות הכי טובות מבחינתם. מהי תוצאה טובה? זהו אתר שיש בו את המידע הרלוונטי לגולש (למשל למי שמחפש עורך דין בתל אביב או קוסמטיקאית בחדרה), שקל ונוח לגלוש ולהתמצא בו, שיש בו מידע בעל ערך לגולשים, שהוא אתר חי ודינאמי שיש מאחורי עסק פעיל ורציני, ובקיצור – שנותן חוויית גלישה טובה ומידע חיוני למי שנכנס אליו. 

האלגוריתם העומד בבסיס מנוע החיפוש של גוגל יודע לעשות בדיוק את זה: לברור את המוץ מהתבן ולהבין איזה אתר גם רלוונטי לגולש וגם איכותי עבורו. תמונת המראה של האלגוריתם הינן פעולות קידום האתרים, אשר מייצרות אתר כזה – כלומר אתר שהאלגוריתם של גוגל יזהה אותו ככזה. אם כך, הפעולות נגזרות מתוך מה שהאלגוריתם מחפש, ולמרות שחלק נכבד מההגדרות של האלגוריתם הן בגדר סוד, העקרונות שלהן אכן ידועים למקדמי אתרים. אז בואו נראה אילו פעולות מרכיבות את התהליך.

יש לקחת בחשבון שקידום אורגני כרוך בעלויות לאורך זמן, בהנחה שאתם עושים זאת עם חברת קידום. כפי שבניית כושר גופני מצריכה השקעה מתמדת, כך גם הקידום האורגני מצריך תשלום חודשי לחברה המקדמת. לכן, למי שמעולם לא רצה מהאתר שלו משהו שמעבר ל- "כרטיס ביקור" ואינו מעוניין להיעזר בו על מנת להביא לקוחות לעסק – אין צורך בקידום אורגני מבחינה זו, אלא אם ברצונו לפחות לשפר את האתר למען הגולשים שבכל זאת מגיעים אליו.

חקר מילות מפתח 

הכלי המרכזי אתו גוגל עובד על מנת להבין את צרכי הגולשים הוא – מילים. כדי להתאים את התוצאה הרלוונטית ביותר, כזו שגורמת לגולש להגיד לעיתים תכופות 'איך הם יודעים לעזא..', גוגל מעדכנים ומשדרגים את האלגוריתם שלהם כל הזמן. בעלי אתרים נמצאים בצד השני של המתרס. אם יש לך אתר אינטרנט, אתה רוצה להיות התוצאה עליה הגולש ילחץ רבע שניה אחרי שהוא יגיד 'איך הם יודעים לעזא..'. 

כדי להגיע למצב הזה, הדבר הראשון שחברת קידום אתרים מקצועית עושה הוא חקר מילות מפתח. חברת קידום האתרים משתמשת בכלי מחקר מילות המפתח של גוגל כדי להבין אילו מילים הן הכי "מבוקשות". המילים והביטויים הללו ישולבו בתכני האתר – בדף הבית, אודות העסק, דפי מוצרים ושירותים מאמרים בבלוג וכן הלאה. 

כך אנו "אומרים" לאלגוריתם של גוגל במה האתר עוסק ונותנים דחיפה לתחומים היותר משמעותיים בהם ברצוננו להתקדם (למשל, האם מכון קוסמטיקה רוצה להתקדם יותר בטיפולי פילינג לייזר או במכירת מסכות לפנים).

יש לציין כי כמו בשאר התחומים, גם כאן חלו עם השנים התפתחויות באלגוריתם של גוגל. אחת המעניינות שבהן היא בינה מלאכותית בשם יונק הדבש, שיודעת להציג לגולש לא רק אתרים לפי מילים או ביטויים מדויקים שהקליד, אלא גם דברים ב- "סביבה" שככל הנראה מעניינים אותו. לכן, כיום מתמקדים בהכרח בחמישה או שישה ביטויים ומילות מפתח, אלא מרחיבים אותם כדי שהאלגוריתם יבין שהאתר הוא כתובת רלוונטית למגוון חיפושים.

seo expert

אסטרטגיה 

על מנת להפיק את המיטב מתהליך הקידום האורגני יש לבנות אסטרטגיה נכונה, כלומר כזו המשקללת את כל הפרמטרים ולוקחת בחשבון את המצוי ואת הרצוי. אתרי האינטרנט שנכנסים לקידום מגיעים עם נתוני פתיחה שונים, עם מערכות ניהול אתר שונות (WordPress, WIX, קונימבו ועוד), וכמובן בתחומים שונים.

אסטרטגיית קידום האתר לוקחת בחשבון את מצבו הנוכחי – האם הוא עומד לעלות לרשת, האם מדובר באתר חדש או וותיק יחסית, מה הדירוג שלו במילים וביטויים מסוימים, מספר הגולשים הממוצע וכן הלאה, וגם את מצבו הטכני כגון כמות התכנים יש בו וסוגיהם, מהירות הטעינה שלו, בעיות קוד באתר וכדומה. כמו כן, האסטרטגיה לוקחת בחשבון את המתחרים של האתר ומה קורה באתרים שלהם, את קהלי היעד שאליהם האתר פונה, ומה שכדאי לעשות בשביל לעקוף מתחרים.

בנוסף, האסטרטגיה מתייחסת לאפשרויות הפעולה השונות, למשל שימוש ברשתות חברתיות, שימוש בגוגל ממומן, התמקדות במנוע החיפוש האורגני בלבד, דגש על סרטונים, על טקסטים, תמונות וכדומה, בניית קישורים חיצוניים, שיפור מהירות הטעינה, אופטימיזציה, תכיפות והיקף הפעולות שצריכות להתבצע, וכמובן גם מה היעדים שרוצים להשיג באופן אידיאלי ובאופן ריאלי. אלא מול כל הפרמטרים, היעדים והאפשרויות האלו מציבים את מסגרת התקציב של הלקוח, וכך בונים את סדרי העדיפויות הן מבחינה כרונולוגית והן מבחינת ההשקעה בתחומים מסוימים שהכי נכון להתמקד בהם.

בניית קישורים חיצוניים 

גוגל, כאמור, רואה את עצמה כמקור הידע הגדול בעולם, מקום אחד שמאגד את כל הידע, ספרייה אינסופית. בניית קישורים חשובה לקידום אתרים בגוגל, וקישורים נכנסים הם בעצם הערות השוליים של עידן האינטרנט. 

כדי להבין את עולם הקישורים החיצוניים, יש להבין מי קהל היעד של האתר שלך ומה הוא מחפש. החוכמה בבניית קישורים חיצוניים, היא לייצר אסטרטגיית קישורים מאותו תחום. אין ספק שלקישור חיצוני המופיע בכתבה בעיתון דיגיטלי עם עשרות אלפי קוראים ביום, יש כוח המלצה מעולה. עם זאת, לא פחות חשוב שהכתבה באמת תעסוק בתכנים שמעניינים את הקהל הרלוונטי, אחרת לקישור החיצוני אין הרבה מה להציע לגולש, וגוגל יודעים את זה. 

למעשה יש מקורות רבים שמהם יכול לצאת קישור חיצוני המפנה לאתר, למשל אינדקסים של בעלי מקצוע, פורטלים מקצועיים, בלוגים, אתרי עיתונות, רשתות חברתיות ועוד. בבניית קישור חיצוני, חשוב להחליט בדיוק לאן כל קישור מוביל – דבר המשפיע על הכניסות לאתר ועל כוח העמודים שבו בעיני גוגל. 

מלבד חיזוק הדירוג בגוגל, לקישורים חיצוניים יש פוטנציאל המרה. מרגע שגולש נוחת באתר, הוא מצפה לקבל מידע בעל ערך או הנעה פשוטה לפעולה.

אופטימיזציה 

אופטימיזציה נכונה ואפקטיבית לאתרי אינטרנט היא צעד בסיסי וחיוני לקידום האתר. אופטימיזציה נכונה מורכבת מעריכת תגיות META, עריכת כתובות URL וביצוע הפניות 301 במידת הצורך, מחלוקה נכונה של האתר לעמוד ראשי (עמוד הבית), עמודי קטגוריה מרכזיים (שמציגים מספר שירותים או מוצרים מאותו תחום), תתי קטגוריות (קבוצת שירותים או מוצרים מצומצמת), שירותים או מוצרים ספציפיים, ניתוב תוכן כללי לעמודי בלוג, עריכה פנימית של עמודי האתר, הטמעת קישורים פנימיים ליצירת היררכיה נכונה ועוד. חשוב לציין שאופטימיזציה למנועי חיפוש היא איננה פעולה חד פעמית. חברת קידום אתרים מקצועית מתעדכנת בשינויים ובעדכונים השוטפים של גוגל ומעדכנת את האופטימיזציה של האתרים אותם היא מקדמת, כל הזמן.

סריקת האתר 

אחת הפעולות החשובות של קידום אתרים, היא הכנת האתר לתהליך הקידום ובדיקת מצב האתר: 

סקירה טכנית של האתר

סריקת אתר מקיפה כוללת בדיקת אלמנטיים תכנותיים שיכולים להשפיע על איכות הקידום, כמו מהירות טעינת האתר במנועי החיפוש, הגדרות מוצרים לא נכונה באופו גורף באתר, מפת אתר לא מעודכנת, היררכיית כתובות URL לא נכונה ועוד. 

דוגמה לבדיקת מהירות טעינת אתר: מבחינה טכנית נראה שהאתר מתאים לקידום. 😎

טעינת אתר גוגל - מתאים לקידום אורגני

סקירת תוכן האתר

אחד המרכיבים החשובים ביותר בקידום אתר הוא תוכן האתר. חברת קידום אתרים שמכבדת את עצמה, עוברת על עמודי התוכן באתר ובודקת שהתוכן בהם רלוונטי לקידום. בנוסף, מקדמי אתרים מומחים לתוכן, עוברים על תוכן האתר ובודקים איזה תוכן חסר, איזה עמודי תוכן חדשים יש לפתוח, אילו עמודים צריך לשנות או לערוך ואילו עמודים יש לבטל או לאחד.

ניטור ומעקב 

גוגל מעמידה לרשות בעלי האתרים מגוון כלי ניטור ומעקב המאפשרים גם להם להתעדכן כל הזמן בנוגע לתהליך קידום האתר. כלים כמו SEMRUSH ו- AHREFS, הם שני כלים אמינים לבדיקת מידת ההצלחה של האתר. Screamingfrog, הוא כלי מעולה למי שיודע להשתמש בו. ניתן ללמוד על אתר מסוים הרבה מאוד מסריקה קצרה ויעילה. הוא מאפשר לבצע סריקה ומיפוי אתר בזמן קצר משמעותי מהכלים האחרים, לאתר את הבעיות שמפריעות לתהליך קידום האתר ובצע שינויים בהתאם.

יש קשת רחבה של פרמטרים בעזרתם ניתן להבין מדוע האתר עלה או ירד בדירוג בתקופה מסוימת, מה הגולשים יותר ופחות אהבו בו, באילו שעות נכנסו אליו, אילו מילות מפתח היו יעילות יותר ופחות, וכן הלאה. חברת קידום שמבינה את צרכי הלקוח, בודקת את המגמות באתר באופן קבוע, בעזרת הכלים הללו, על מנת לתקן ולהיטיב עם האתר ועם הגולשים וכדי לשנות טקטיקה ואסטרטגיה במידת הצורך. 

למה נוכל לצפות בשנת 2021

שנת 2020 היא השנה בה התפרץ נגיף הקורונה, וברור שקשה לצפות מה תביא 2021. יחד עם זאת, אנו בהחלט רואים עליה משמעותית (גם עקב הקורונה) בכל הקשור לאתרי מסחר – כלומר עסקים פונים יותר ויותר למכירה באינטרנט. מכאן שמצד אחד התחרות תעלה, ומצד שני ימשיך להיות דגש על אתר שמספק חוויית גלישה טובה, אתר שיש בו תכנים איכותיים ומעניינים עבור הגולשים, ואתר שנכנסים אליו קישורים אמינים. בכל מקרה, זהו זמן טוב וחשוב לחזק את הקידום האורגני בגוגל ולהיערך ל- 2021.

רוצה לדעת עוד על קידום אתרים אורגני בגוגל? צור איתנו קשר באתר, או חייג 04-6053067, ומומחי הקידום שלנו ישמחו לייעץ לך על דרכים מקצועיות בהן תוכל להגיע למקומות הראשונים בגוגל.

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו