לא רק רובוט: איך לתקשר עם האלגוריתם כדי לקדם אתר בגוגל?

איך לתקשר עם אלגוריתם

ביוני האחרון התפרסמה ידיעה על עובד בחברה שמפתחת בינה מלאכותית עבור גוגל שפוטר מתפקידו לאחר שטען כי למכונה שהוא מדבר איתה יש תודעה אנושית. למה אנחנו כל כך פוחדים מאלגוריתם על תודעה, ואיך שינוי הגישה שלנו כלפי הבינה המלאוכתית יכול לעזור לך לקדם את האתר שלך בגוגל?

יש הרבה גישות שמדברות על הדרך בה התפתחו חיים בכדור הארץ. פיזיקאים וביולוגים שפיתחו את הגישות וגישבו נוסחאות מעידים שהם מבינים די טוב את חוקיות האבולוציה, אבל הם עדיין לא יודעים איך נוצרו החיים הראשונים יש מאין. אחת הגישות שמנסה לאתגר את חוסר הידיעה הזו היא שהחיים האלו הגיעו מחוץ לכדור הארץ בתור בקטריות על גבי מטאורים שהתנגשו בכדור הארץ, אבל זה לא מסביר את הבעיה זה רק מנייד אותה מכדור הארץ אל הכוכב ממנה המטאור הגיע – כך או כך אנחנו אין לנו שמץ של מושג איך החיים האלה התפתחו. 

קידום אתרים

למה אני מסביר את כל זה? כי חוץ מזה שאנחנו לא יודעים איך חיים ראשונים מתפתחים אנחנו גם לא יודעים מה זה תודעה. האנושות חוששת מהתפחות של תודעה בבינות המלאכותיות שסובבות סביבנו כי האנושות פוחדת מהרגע בו הבינה המלאוכתית תחליט שנמאס לה ושהיא רוצה להשתלט פה על העניינים. וזו כבר הנחת יסוד שלישית שאינה מבוססת על דבר מלבד הפחדים הקטנים שלנו כיצורים אנושיים. 

עוד לא קרה שרובוטים, או כל דבר אחר לצורך העניין, פיתח את סוג התודעה המקיאוולית ממנה אנחנו חוששים וטען לכתר השליטה על החיים האנושיים, עוד לא ראינו חיים מתפתחים מתוך כלום ועוד לא מצאנו פלנטות אחרות בהם יש חיים אותם אנחנו יכולים לחקור. מה שאני אומר זה דבר פשוט, אל תחששו מזה שלבינה המלאכותית תהיה תודעה, יכול מאוד להיות שכבר יש לה תודעה ושבמקום לפחד ממנה אנחנו צריכים ללמוד אותה בדיוק כמו שהיא לומדת אותנו.

למה גוגל לא אוהב אותי?

תתפלאו, אבל אני שומע מדי פעם טענות כאלה מלקוחות שהגיעו אליי מחברות קידום אחרות שלא הביאו אותם לתוצאות. אני אישית לא מאמין שגוגל 'אוהב' או 'לא אוהב' בנאדם כזה או אחר ברמה הפרסונלית, אבל אני יודע שהאלגוריתם של גוגל עובד בצורה בה הוא מנסה לתת למשתמשים את התוצאה הטובה ביותר ביחס לביטוי אותו הם מחפשים. 

אבל מה זה בכלל טוב כשאנחנו מדברים על תוצאות חיפוש בגוגל? הרי גוגל עצמה היא חברה מסחרית פרטית שעם כל הכוונות הטובות שלה, צריכה להרוויח. יש לה מודל עסקי של מודעות ממומנות שמוצגות בראש עמודי התוצאות האורגניות, ולא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שהסדר של הדברים מעיד גם על החשיבות שלהם בקרב מי שקיבל את ההחלטה איפה למקם מה. יחד עם זאת, הרלוונטיות של גוגל הייתה ונשארה התוצאות האורגניות. 

אם אנשים היו מתאכזבים ממה שהם מקבלים הם לא היו חוזרים בהמוניהם מדי יום לשערי מנוע החיפוש הגדול בעולם, אבל הם עושים את זה. יש כאלו שאומרים שאין להם ברירה, אבל זה לא משנה את העובדה שהם לא הולכים לספרייה, הם לא פותחים ספר טלפונים והם אפילו לא עוברים למנוע חיפוש אחר – הם נשארים בגוגל כי הם מאמינים ששם הם יקבלו את התוצאה הטובה ביותר עבורם, וזה מה שבהרבה מהמקרים באמת קורה.

אף אחד לא באמת שולט באלגוריתם של גוגל

יש לקוחות שמבקשים ממני לסדר להם פגישה עם גוגל. בהתחלה לא כל כך הבנתי למה הם מתכוונים והלכנו סחור – סחור, עד שבסוף תפסתי שהם רוצים שאני אקבע להם פגישה עם איזה שהוא מנהל בחברת גוגל כדי שהם יוכלו להסביר לו למה האתר שלהם צריך להיות במקום הראשון. תמיד יש עם מי לדבר, לא? ואם יש עם מי לדבר אז למה לעשות שינוי אמיתי בחיים? אפשר פשוט לשכנע את האחר הזה שאנחנו עשינו את הכי טוב שאנחנו יכולים (למרות שאנחנו יודעים שעיגלנו פינות…) ושהוא ייתן לנו את מה שאנחנו רוצים בלי שנצטרך להשקיע מאמץ נוסף. אנחנו רואים את זה יפה מאוד בתוכניות ריאליטי מסוימות אליהן מגיעים אנשים שבמקשים להפוך לכוכבים מבלי להציג איזה שהוא כישרון, יכולת או מחשבה מיוחדים.

גם אם הייתי קובע להם פגישה עם איזה שהוא מנהל רנדומלי שיושב באיזה שהוא משרד שמעליו מתנוסס השלט – גוגל, זה לא היה משנה שום דבר. בואו נניח שיש לי בן דוד שעובד בגוגל ושהוא חייב לי טובה ושהצלחתי להביא את אותו לקוח לשבת עם בן הדוד הדמיוני שלי סביב בחדר אחד. 

הלקוח יישב וידבר על כל העבודה הקשה שהוא עשה, ועל כמה שהוא רוצה לעשות את הכל כמו שצריך אבל המתכנת לא בדיוק הבין אותו שם והמעצב לא בדיוק הבין אותו כאן וכותב התוכן לא הספיק והקישורים עוד לא נכנסו לפעולה, ואם אפשר בבקשה לזרז עניינים כי הוא משלם פה כסף על קידום אתרים, והם בכלל צריכים להגיד לו תודה שהוא שם את האתר שלו בגוגל כי מי אתם בכלל בלי אתרים? אתם כלום וכולי. עכשיו, בואו נניח שהדברים שאותו לקוח אמר לבן הדוד הדמיוני שלי נגעו ללבו והוא החליט שהוא רוצה לעזור לו, מה אתם חושבים שהוא כבר יכול לעשות חוץ מלתת לו טיפים בטוחים לקידום עסקים בגוגל.

האם אנחנו צריכים לפחד מאלגוריתם עם תודעה?

בואו נצא מנקודת הנחה שרובוטים לא באמת רוצים להשתלט על בני האדם, ואני מעלה את נקודת ההנחה הזו כאפשרות הסבירה ביותר מאחר ואנחנו מוקפים במכונות ועובדה שהן עדיין לא ניסו להשתלט עלינו (בניגוד לבני אדם אחרים). הפחד שהמכונה תחליף את בני האדם הולכת ומתגלית כחסרת בסיס. כורי פחם בארה"ב טוענים שהמכונות לקחו להם את המקום, אבל הם עושים את זה כשהם יושבים תחת קורת גג וחלק נכבד מהם עם משקל עודף, כך שאת הצרכים הבסיסיים שלהם הם ודאי מקבלים. 

נכון להיום הטכנולוגיה עדיין לא עשתה עלינו מהלך, ודווקא אנחנו כאנושות היינו אלה שהשתמשו בטכנולוגיות מסוימות כדי לפגוע באחרים. בחודש יוני 2022 התפרסם סיפור מדהים על בלייק לומיין, מתכנת בחברת LaMDA שניהל שיחה עם אלגוריתם שענה על השאלות שלומיין שאל. השיחה גרמה למתכנת של החברה שנמצאת בבעלות גוגל להגיע למסקנה שהוא מדבר עם משהו עם תודעה אנושית. הוא פוטר. הטענה לפיטורים הייתה כי הדברים של בלייק הם חסרי שחר. מאה אחוז, אבל למה לפטר אותו? למה אנחנו כל כך פוחדים מאנשים שתופסים את התודעה בדרך שונה מהמקובל בנקודת הזמן הנוכחית בהיסטוריה בחברה השלטת באנושות.

איך אפשר לעבוד עם תודעה של מכונה

בואו נתחיל לדבר על הדברים שמתרחשים סביבנו במידה מסוימת של צניעות. אנחנו לא יודעים המון דברים, ונראה שהחברה האנושית הפוסט מודרנית מתחילה להפנים את זה ולעבוד מתוך ההנחה הזו. אם הגישה הקלאסית של תנועת ההשכלה הייתה שניתן להגיע לאמת מוחלטת באמצעים מדעיים, הגישה הרווחת היום בעולם המדעי הוא שככל הנראה לעולם לא נדע את האמת המוחלטת בנוגע לשום דבר אבל אנחנו תמיד נשאף לדעת יותר ממה שאנחנו יודעים כעת. 

אנחנו לא יודעים מה היא תודעה, אבל אנחנו יודעים שאנחנו היצורים שעושים את השימוש הנרחב ביותר בדברים שנמצאים סביבם ושבינתיים שום דבר מהדברים שבינינו לא קרא תיגר על השימוש האנושי בו. אולי אם נתחיל לתפוס את הטכנולוגיה כמי שמנסה לשרת אותנו ולא להיות עבד שלנו, בדיוק כמו שהרובוט אמר לבלייק לומיין, אולי אז נוכל לעשות צעד משמעותי לקראת התבגרות אנושית אמיתית. 

איך האלגוריתם של מנוע החיפוש האורגני של גוגל משרת אותנו?

אם נחזור לרגע לשיחה הדמיונית בין בן הדוד ההיפותטי שלי שכביכול עובד בגוגל לבין לקוח שמבקש לשכנע אותו שמגיע לאתר שלו להופיע בעמוד הראשון בגוגל נלמד שאנחנו לא יכולים באמת לשנות תהליכים גדולים אלא להשפיע רק במידה מועטה על מה שהאלגוריתם מציג, אם בכלל. הלקוח שמבקש ממני לקבוע פגישה עם מנהל גוגל בעצם אומר שלא באמת מעניין אותו מה אחרים רוצים לקבל ממנו, אלא רק מה הוא יכול לתת להם. יש הבדל גדול בין שני הדברים, הבדל של שמים וארץ, הבדל בין עמוד ראשון בגוגל לעמוד שני או חלילה שלישי ומטה. 

תנו לאנשים את מה שהם רוצים בדרך שלכם

בסוף זה די פשוט לקדם אתרים בגוגל אם מבינים את הפרנציפ. אנשים רוצים לקבל תשובה נכונה לשאלה שלהם, אבל לא כולם רוצים את אותה תשובה, גם אם השאלה היא אותה שאלה. כשאנחנו מסתכלים על תוצאות חיפוש בגוגל אנחנו רואים דבר הומוגני כביכול, אבל האמת היא שאנחנו רואים פילוח מרתק של קבוצות שונות של אנשים שמחפשים דברים שונים מתוך אותה שאלה. 

לדוגמא, אם נחפש את הביטוי דייטים זה מה שנקבל:

חיפוש דייטים בגוגל

התוצאה הראשונה, שככל הנראה מעידה הצורך של קבוצת האנשים הגדולה ביותר ביחס למי שמחפש את הביטוי 'דייטים' מציגה לנו פלטפורמת דייטים זולה. כן, זה מה שרוב האנשים רוצים לקבל כשהם כותבים בגוגל 'דייטים', שירות לא יקר. אבל הם לא הקבוצה היחידה, יש קבוצה נוספת של אנשים שנמצאת במקום השני מידע שיעזור להם להצליח. הקבוצה השלישית מחפשת דרכים להרים את עצמם, וככל הנראה מדובר בקבוצת אנשים פחות אופטימית מהקבוצה הקודמת.

איך האלגוריתם של גוגל יודע את כל זה? קודם כל יש לו המון מידע, והוא יודע לא רק מה אנחנו מחפשים אלא איך אנחנו כותבים מיילים, איזו מוזיקה אנחנו שומעים ביוטיוב, איך הקול שלנו נשמע ומה זה אומר עלינו כשאנחנו נעזרים בעוזרת האישית של גוגל ועוד המון מידע שעוזר לאלגוריתם לתייג אותנו ולשים אותנו במגירות. האם זה אומר שיש לאלגוריתם תודעה? לא בהכרח, אבל אנחנו יודעים שכך או כך גוגל מסתכל עלינו בחזרה והוא מתנהג כסוג של מנהל שמחלק את האנושות לקבוצות תוכן שונות.

אפשר לפחד מזה אבל אפשר גם לעבוד מתוך זה. אם יש לך אפשרות להציג בגוגל תוצאה שלדעתך תתן ביטוי לקבוצת אנשים שלא מקבלת את מה שהיית מצפה שהם יקבלו בעמוד הראשון הגוגל, יכול מאוד להיות שהתוכן שלך יוצג בעמוד הראשון.

אנחנו יכולים לקחת לדוגמא את הביטוי 'סדרות מומלצות בנטפליקס' ולראות שבין כל הבלוגים הגדולים ואתרי העיתונות המובילים נמצא גם אתר קטן ולא מוכר שנותן מענה לקבוצת אנשים שמחפשים המלצות צפייה איכותיות:

נטפליקס בגוגל

רוצה לקבל ייעוץ מקצועי, ללא עלות, לקידום העסק שלך בגוגל? השאר פרטים ואחד ממומחה ה- SEO של WEBS יחזור אליך בהקדם>> 

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו