בינה מלאכותית וקידום אתרים: כך ייראה העתיד (הקרוב)

בינה מלאכותית ועתיד הטכנולוגיה

בינה מלאכותית משמשת את עולם קידום האתרים ומסייעת לנו לעזור לעסקים לשפר את דירוג האתר שלהם במנועי החיפוש. בעתיד הלא רחוק הבינה המלאכותית תסייע לנו להעביר את האתרים לשלב הבא בעולם ה – SEO והוא – התאמה אישית.

כלים וטכניקות המופעלים על ידי בינה מלאכותית יכולים לסייע במגוון משימות קידום אתרים, כולל מחקר מילות מפתח, אופטימיזציה לתוכן ובניית קישורים. אז איך הקשר בין בינה מלאכותית לקידום אתרים ישפיע עלינו בעתיד הקרוב ואיך להכין את האתרים לקראת השלב הבא באבולוציה של מנועי החיפוש.

למידה אוטומטית וניתוח נתונים בכמויות אדירות

אחת הדרכים העיקריות לשימוש בבינה מלאכותית, בטח כשאנחנו מדברים על אלגוריתם מתקדם כמו אלגוריתם של מנועי החיפוש, היא – למידה אוטומטית. אלגוריתמים אלו מסוגלים לעבד ולנתח כמויות גדולות של נתונים, כגון תוצאות מנועי חיפוש וניתוח אתרים, מה שמאפשר להם לזהות דפוסים ומגמות של גולשים שמבקשים לקבל מידע / שירותים / מוצרים בתחום מסוים. 

איך זה עוזר לנו?

ברגע שאנחנו מבינים את שורש העניין אז אנחנו יכולים, כבעלי אתרים ומקדמי אתרים, לפתח מיומנויות ולעבוד עם כלים כמו ahrefs ו – Moz שיעזרו לנו לחזות ו/או לזהות את המגמות ואת הנתונים שידועים לאלגוריתם של מנועי החיפוש על מנת לייעל את תוכן האתר, לזהות מילות מפתח חדשות למיקוד ולשפר את חווית המשתמש באתר. 

היום, בנוסף לכלים המסורתיים שמסייעים בקידום אתרים, עם כניסתו של Open AI Chatbot, אנחנו יכולים ממש להיעזר בבינה מלאכותית מתקדמת על מנת לקדם את האתרים שלנו. כלים אלה יכולים לסייע לעסק שלך לשפר את חוויית המשתמש באתר על ידי מתן תשובות מיידיות לשאלות נפוצות ועזרה למשתמשים למצוא את המידע הדרוש להם במהירות רבה, לשפר את חווית שירות הלקוחות באתר ועוד.

ניתן להשתמש בבינה מלאכותית גם לצורך אופטימיזציה של תמונות וסרטונים למנועי חיפוש, כמו גם לצורך יצירת תגיות מטא ותיאורים באופן אוטומטי.

בינה מלאכותית היא עדיין טכנולוגיה חדשה

חשוב לזכור בינה מלאכותית היא עדיין טכנולוגיה חדשה והיישום שלה נמצא בשלב בעולמות קידום האתרים נמצא בחיתוליו. אך ככל שהטכנולוגיה הזו מתקדמת סביר להניח שהיא תתפוס חלק רחב יותר ותשחק תפקיד גדול יותר בעולמות ה – SEO ותסייע לעסקים להגדיל את התחרות ולשפר את דירוג האתרים שלהם במנועי החיפוש.

האם אנחנו על סיפה של מהפכה טכנולוגית בעולם ה – SEO?

לכלים ולטכניקות המופעלים על ידי בינה מלאכותית יש את הפוטנציאל לחולל מהפכה באופן בו אנשים מחפשים מידע באינטרנט. עתיד ה – SEO נמצא באוטומציה של תהליכים ושל משימות ובמתן תובנות אוטומטיות באמצעות מכונה ברמת אמינות גבוהה. אני מדבר כאן על תשובות אוטומטיות לשאילתות בחיפוש קולי ובחיפושים רגילים, ובשימוש שיילך ויגדל בעזרים דיגיטליים כמו siri  ו – Alexa, עליהן אני ארחיב בהמשך. 

2023 היא שנה של טריפת קלפים

בואו נאמר את האמת. עד היום, מי שרצה לקבל נתונים מדויקים ולדעת באילו מילות מפתח להשקיע כדי לקדם את האתר שלו היה צריך לפתוח חשבון פרימיום באחד מאותם כלים להערכת נתונים כמו Moz ו – Ahrefs. היום, כשהבינה המלאכותית הולכת ונכנסת לחיינו, אפשר לקבל נתונים על מילות מפתח גם בלי להיות מנוי לשירות פרימיום כזה או אחר. 

הבעיה היא שאנחנו יודעים שגם הבינה המלאכותית לא תישאר חינמית לנצח, ושבסופו של דבר כל השחקנים החזקים בעולם ההיי טק יפתחו בינה מלאכותית עם יכולות משופרות. נכון להיום (ינואר 2023) אפשר עדיין להשתמש בבינה המלאכותית בחינם, ושווה לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לשפר את קידום האתר שלך.

העתיד בסימן ניתוח נתונים לכדי תוצאה אחת

אחד היתרונות העיקריים בשימוש בבינה מלאכותית בקידום אתרים הוא בכך שהוא יכול לעבד ולנתח כמויות גדולות של נתונים תוך שניות ספורות ולהציג תוצאה אחת. אנחנו עובדים עם זה כמשתמשים כשאנחנו מבצעים חיפוש קולי ואנחנו עובדים עם זה כשאנחנו עובדים עם הצ'אט של Open AI.

אם כך, אז יש מי שישאל – מה שווה כל ההשקעה אם בסופו של דבר אנשים רוצים לקבל תוצאה אחת? האם המקום השני בגוגל יהפוך להיות שווה ערך לעמוד השני בגוגל בעתיד הלא רחוק? אם זה יקרה אז המניה של מנועי החיפוש תצנח עד כדי התרסקות מוחלטת, וקשה לי להאמין שהמוחות החריפים שיושבים בסן פרנסיסקו יתנו לספינה שלהם לטבוע. 

ההבדל שבין מידע לבין שירותים ומוצרים

לדעתי מה שיקרה זה שהחיפוש הקולי יספק מידע והוא יספק אותו ברמה גבוהה מאוד, תוך סריקת האינטרנט בזמן אמת ויכולת לאסוף נתונים ולגבש תוצאה אחת שתספק לגולש את התשובה האינטליגנטית ביותר אותה הוא יכול לקבל. מנועי החיפוש יידעו ככל הנראה גם לנהל שיחה מתמשכת עם הגולשים ולהיכנס לעומק המידע, תוך ניתוח הבקשות החדשות של המתמשים ביחס לתשובות שהם מקבלים ממנוע החיפוש וכן הלאה. 

המודל העסקי של מנועי החיפוש בסכנה

הדרך של מנועי החיפוש לתחזק ולשמר את הכוח שלהם תהיה תוך שמירה על המודל העסקי שבו אנשים משלמים להם כסף על שטחי פרסום. העניין הוא שמה שמושך את המפרסמים לפרסם במנועי החיפוש הוא ה – 'התחזות' של התוצאות הממומנות לתוצאות חיפוש אורגניות, ועל המוניטין הגבוה של התוצאות האורגניות בעיני המשתמשים. ברגע שמישהו מסיר את השטיח מתחת לרגליים המודל העסקי הזה, מנועי החיפוש נמצאים בבעיה, וכניסתה של הבינה המלאכותית לחיינו מראה לנו שאכן מנועי החיפוש נמצאים בבעיה. 

הפתרון: הובלת הגולש אל תוך עמודי השירותים והמוצרים

האינטראקציה הראשונית של המשתמשים עם מנועי החיפוש תהיה בזמן נהיגה, באמצע אימון, תוך כדי הכנת אוכל ובזמן צפייה בטלוויזיה. אנשים לא רוצים 'לבזבז' הרבה זמן בתוך מנועי החיפוש, הם הרי שלב ביניים שאמור להוביל אותנו אל התוצאה הרצויה ואין לאף אחד שום עניין להישאר בעמודי התוצאות (אלא אם הוא מקדם אתרים והוא עושה את זה לצרכים מקצועיים).

מנועי החיפוש יצטרכו לתת לאנשים את האופציה לנהל שיחה עם אלגוריתם מתקדם מצד אחד, ולשמור על המודל העסקי שלהם מצד שני. איך הם יעשו את זה? כשאנחנו נחפש 'מידע' מנועי החיפוש ינהלו איתנו שיחות עומק ויאפשרו לנו להגיע למחוזות כמעט דמיוניים מבחינת שיחה עם מכונה, אבל כשאנחנו נחפש מוצרים או שירותים אז השיחה תהיה הרבה יותר קצרה ועניינית והיא תוביל אותנו לעמודי תוצאות בהם לא תהיה לנו ברירה אלא להסתכל. 

גם עם המודל הזה יש בעיות, שכן אחוז החשיפה של מודעות ממומנות יילך ויצטמצם על חשבון התוצאות האורגניות, או להיפך. מה שבטוח זה שרמת הקשב של המשתמשים לכמות גדולה של תוצאות תנצח באופן דרסטי מצד אחד, אבל מצד שני היכולת של מנועי החיפוש לספק עבור המשתמשים תוצאות מותאמות אישית תגדל.

איך ייראה קידום אתרים מותאם אישית למשתמש

המסקנה שעולה מהניתוח של המצב החדש היא שעתיד תחום ה – SEO, ועתיד השיווק הדיגיטלי בכלל אם תרצו, תלוי ביכולת של מקדמי אתרים ושל בעלי אתרים להתאים את התוצאות שלהם באופן אישי לכמה שיותר משתמשים. לדעתי מנועי החיפוש יעודדו את בעלי האתרים לייצר תוכן שמספק כמה שיותר מידע מדויק לכמה שיותר משתמשים, וכדי לעשות את זה לא תהיה להם ברירה אלא לחשוף חלק מליבת האלגוריתם שלהם. 

שלב ראשון: כמה שיותר תוצאות ביחס לנושא אחד

כבר היום אנחנו יודעים שלגוגל יש את היכולת לסרוק אתר אינטרנט אחד ולשלוף ממנו מידע שמתאים לשאילתה של גולש, גם אם המידע הזה מתפרס על פני מספר עמודים. לכן, הגישה המיושנת של פחד מעמוד X שמתחרה על אותו ביטוי עם עמוד Z חייבת להיעלם מהלקסיקון של מקדמי ובעלי אתרים כמה שיותר מהר. המטרה שלנו היא לייצר כמה שיותר תוכן רלוונטי עבור הגולש

זה לא חייב להיות בעמוד אחד, להיפך, רצוי שזה לא יהיה בעמוד, אחד. לדעתי נושא ההיררכיה של עמודי קטגורייה ראשיים ושל עמודים משניים שיושבים תחת אותה קטגורייה עדיין ישחק תפקיד, אבל התפקיד שלו יהיה פחות משמעותי משהוא משחק היום. בקיצור, אנחנו צריכים להתכונן לעתיד בו אנחנו נייצר תוכן רלוונטי בכמויות אדירות.

שלב שני: מעבר ממילות מפתח למגמות חיפוש

נכון להיום אנחנו משקיעים את רוב המאמצים שלנו בעולמות ה – SEO במילות מפתח, בחקר מילות מפתח, במחקר תוכן על בסיס מילות מפתח ובמעקב אחר התקדמות האתר ביחס לאותן מילות מפתח. אנחנו עושים את זה כשאנחנו יודעים שכבר היום למנועי החיפוש יש את היכולת לאנדקס עמוד X למילת חיפוש Z, גם אם המילה הזו לא מופיעה בכותרת הראשית או בכתובת ה – URL של העמוד. בקיצור, מנועי החיפוש יודעים לזהות נושאים ומגמות, ואת זה אנחנו יכולים לראות בעזרת הכלי החימני Google Trends:

מגמות בגוגל טרנדס

אנחנו יודעים במה האתר שלנו עוסק ובמקום לשחזר תוכן לא רלוונטי אנחנו נצטרך לעבוד יותר ויותר עם כלים שמראים לנו מגמות עולות של נושאים שאנשים מחפשים וכך אנחנו נוכל להיות רלוונטיים. התחרות תגדל וצורך לעדכן את האתר יעלה, כך שמי שלא יעמוד בסטנדרטים החדשים של מנועי החיפוש יישאר מאחור.

שלב שלישי: כל אתר יצטרך ערוץ לתכני וידאו

אנחנו יודעים שהאיכות של המודעות הממומנות לא עומדת באיכות של תוצאות אורגניות. עד היום זו לא הייתה בעיה עבור מנועי החיפוש, שהמשיכו להציג את התוצאות הממומנות מעל לתוצאות האורגניות ולבנות על אנשים שאינם מבינים את ההבדל שבין תוצאה אורגנית לתוצאה ממומנת. אבל ברגע שמשתמשי קצה יצפו לקבל תוצאה אחת, מנועי החיפוש יהיו בבעיה. 

אחת הדרכים להתגבר על הבעיה הזו תהיה דרך הצגת תוצאות וידאו שיענו על שאילתת החיפוש. בארץ ערוצי היוטיוב עדיין לא תפסו תאוצה כמו בעולם, אבל זה עתיד להשתנות בשנים הקרובות וכל מי שיש לו אתר צריך להתכונן לשינוי הזה. תוכן ויזואלי כבר לא יהיה המלצה, הוא יהיה חובה. כבר עמודי התוצאות בגוגל מציגים את תוצאות הוידאו בעמוד הראשון. מיקום הסרטונים יהיה ביחס לאופי המכירתי של הביטוי. שימו לב למיקומים של סרטוני הוידאו בעמוד התוצאות ביחס לביטויים הבאים:

מזגן מיני מרכזי בגוגל

ביחס לביטוי 'מזגן מיני מרכזי', ביטוי שאמור להוביל למכירה, הסרטונים נמצאים בתחתית עמוד התוצאות:

איך לתקן מזגן בגוגל

ביחס לביטוי 'איך לתקן מזגן', ביטוי שלא מוביל למכירה אלא לשירות של בעל מקצוע (שיש לו פחות כסף להשקיע בקמפיין ממומן מחברות המשווקות מזגנים) הסרטוני נמצאים בחלק הראשון של העמוד:

בעתיד התוצאות לא ייראו כך, מאחר ואנחנו לא נחפש את מה שאנחנו מחפשים בדרך הזו. אנשים ישתמשו פחות באצבעות ויותר בחיפוש הקולי, ואז אנחנו נקבל תוצאות וידאו מבלי שנצטרך לדעת בנייד. 

איך אפשר להשתמש בבינה מלאכותית כבר היום לעבודת – SEO

יש כמה דרכים בהן ניתן להשתמש בבינה מלאכותית לצרכי – SEO כבר בשנת – 2023. נזכור שהמטרה שלנו היא להעביר את האתרים שלנו בצורה הדרגתית מאתרים שמכוונים כל עמוד ועמוד שיגיע לכמה שיותר אנשים, למצב בו יש לנו אתרים עם מספר גדול של עמודים שיגיעו לכמות מצומצמת יותר של אנשים (בלי לוותר על קהל היעד הרחב כמובן, לפחות לא בשלב הזה). 

מה המטרה של העבודה עם בינה מלאכותית ב – 2023?

אני לא בטוח שהעתיד מזהיר פנים בכל הנוגע לתחרות שוויונית בין תאגידים גדולים לבעלי עסקים קטנים בכל הנוגע לחשיפה אורגנית, אבל אני יודע שמנועי החיפוש נשענים בעיקר על מפרסמים ועל בעלי מניות ושהם ממש לא רוצים להעביר את הכוח הזה אל תאגידי ענק שמן הסתם ינסו להכתיב את הדרך בה מנועי החיפוש נראים ולהפוך אותם, בגדול, ללוח פרסומות. אז איך מנועי החיפוש יתמודדו הבעיה הזאת? שוב, גם כאן מילות המפתח הן – תוצאות בהתאמה אישית על פי מגמות חיפוש.

הדרכים להשתמש בבינה מלאכותית כבר היום לקידום אתרים

עזרה בחיפוש נושאים לכתיבה באתר

בינה מלאכותית יכולה לעזור לך לאתר נושאים לכתיבה לאתר שלך ולפרק נושא אחד לתתי נושאים, לבדוק מאילו כיוונים אנשים מתעניינים בנושא הזה ואיזה ערך מוסף האתר שלך יכול לתת להם ביחס אותו נושא. 

הבנת תוכן התמונות

מנועי החיפוש משתמשים בבינה מלאכותית כדי לזהות את תוכן התמונות והסרטונים שנמצאים במנועי החיפוש. הם עושים את זה באמצעות טכניקות מיוחדות המאפשרות לאלגוריתם להבין את תוכן התמונה וליצור תגים ותיאורים בהתאם. במילים אחרות, תשקיעו בכמה שיותר תוכן ויזואלי איכותי באתר, מבחינת מנועי החיפוש זה תוכן לכל דבר.

יכולת לבצע אופטימיזציה של תגיות מטא ושל תוכן האתר

בינה מלאכותית משמשת גם ליצירה ואופטימיזציה של תוכן האתר. אני ממליץ להשתמש בתובנות של Google Search Console כדי ללמוד איך להתאים את תוכן האתר למובייל, לקבוע גודל פונט מתאים, לשפר את מהירות טעינת האתר ועוד.

פיקוח על ביצועי האתר

ניתן להשתמש בבינה מלאכותית גם כדי לפקח על ביצועי האתר ולבצע התאמות בזמן אמת כדי לשפר את דירוג האתר במנועי החיפוש שלו. לדוגמה, בינה מלאכותית יכולה לעקוב באופן רציף אחר דירוג מנועי החיפוש של האתר, ולהתאים את התוכן והמבנה של האתר בתגובה לשינויים בדירוג. יש מספר שירותים שעושים שימוש בבינה מלאכותית מהסוג הזה, כמו zefo למשל, ואפשר כמובן לעבוד פשוט עם Google Search Console שנותן לכם את הנתונים האלו בחינם.

בניית קישורים

ניתן להשתמש בבינה מלאכותית גם בבניית קישורים לאתר וזאת על ידי זיהוי אתרים סמכותיים וניתוח הקישורים הנכנסים של אתרים אלה כדי לזהות הזדמנויות לבניית קישורים. בניית קישורים איכותיים זה דבר שמצריך ידע וניסיון בעולמות קידום האתרים, ואני עובד עם מגוון תוכנות שעוזרות לי לאתר את הקישורים הנכונים עבור האתר שלך.

ניתוח תחזיות ביחס למילות מפתח

דרך נוספת שניתן להשתמש בבינה מלאכותית בקידום אתרים היא באמצעות ניתוח תחזיות למילות מפתח. ניתוח כזה יכול לעזור לעסקים לחזות אילו מילות מפתח וביטויים עשויים להיות חשובים בעתיד ובעזרת הממצאים אפשר לייעל את תוכן האתר ולהתאים אותו לאותן תחזיות.

לסיכום – ככל שהטכנולוגיה תתקדם התחרות תגדל

בינה מלאכותית נכנסנת יותר ויותר לתחום קידום האתרים בדרכים של אוטומציה של משימות, ניתוח נתונים ושיפור חווית המשתמש. ככל שהטכנולוגיה תתקדם יותר, סביר להניח שהתפקיד שלה בקידום אתרים יילך ויגדל, מה שיכול לסייע לעסקים קטנים (שיעבדו בצורה חכמה) להתבלט בתוך העולם התחרותי שרק יילך ויהפוך תחרותי יותר ויותר, ולשפר את דירוג שלהם במנועי החיפוש.

רוצה לקבל ייעוץ מקצועי, ללא עלות, לקידום העסק שלך בגוגל? השאר פרטים ואחד ממומחה ה- SEO של WEBS יחזור אליך בהקדם>> 

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו