כשאני מדבר עם לקוחות על קידום בגוגל בשנת השנה הזאת (2025), השיחה הראשונה שעולה היא על AI Overviews של גוגל ובאופן כללי על ההשפעה של AI ומנוע החיפוש והעתיד. אם עדיין לא שמעתם על זה, אז כנראה שלא חיפשתם שום דבר בגוגל בחודשים האחרונים (וזה בסדר, גם אני לפעמים מתעצל לחפש דברים שאני לא עוסק בהם ביום יום). אבל עכשיו ברצינות, זה השינוי הכי משמעותי בחיפוש מאז שגוגל החליט להפוך את המילה "גוגל" לפועל בעברית (זה נהיה קצת יותר כמו גוגל מוגל – עוד בדיחה ממש לא מצחיקה שלי…).
מה זה AI Overviews ולמה זה משנה הכל?
AI Overviews הם תכונה חדשה של גוגל שמציגה תשובות מופקות על ידי בינה מלאכותית בחלק העליון של דף התוצאות. במקום שתצטרכו לקלקל לכם את הבוקר בקריאת עשרה אתרים שונים כדי להבין איך לתקן ברז דולף, גוגל כבר מספק לכם תשובה מסוכמת מכמה מקורות. זה כמו לקבל עוזר אישי שכבר עשה עבורכם בדיקה בכל האינטרנט וסיכם את כל מה שאנחנו צריכים לדעת.
על פי מחקר מקיף של ה- AI Overviews, התוצאות האלו הופיעו עבור מיליארד משתמשים חודשיים ב-100+ מדינות. אבל המספרים האמיתיים הופכים להיות מעניינים יותר כשמבינים שעל פי מחקר של Semrush AI Overviews הופיעו עבור 13.14% מכל החיפושים במרץ 2025, עלייה של 72% מהחודש הקודם
אז איך זה בתכלס משפיע עלינו?
1. ירידה משמעותית בשיעורי הקליקים (CTR) – מכה רצינית מתחת לחגורה.
הנתון הכי מפחיד (או מעודד, תלוי איך מסתכלים) שמצאתי במחקרים: כשגוגל מציג AI Overview, שיעור הקליקים לתוצאות האורגניות יורד באופן משמעותי. מחקר של Ahrefs על 300,000 מילות מפתח מצא שנוכחות של AI Overview גרמה לירידה של 34.5% בממוצע ה-CTR עבור העמוד שמדורג במקום הראשון.
מחקר נוסף של Searchengineland מראה תמונה דומה אך עם נתונים מעט שונים: ירידה ממוצעת של 15.49% ב-CTR, עם אבדן גדול יותר במקרים ספציפיים (כמו -37.04% כשמשולבים עם Featured Snippets) זה אומר שהשפעה משתנה בהתאם לסוג התוצאה ולתחרות.
2. הצורך ביצירת "סמכות" בשאלות מידעיות ובחיפושי זנב ארוך (שאילתות)
AI Overviews אוהבים שאלות. לא את השאלות הקצרות והפשוטות כמו "מזג אוויר תל אביב", אלא את השאלות המורכבות שמתחילות ב"איך", "מה", "למה" ו"מתי". מחקר של Seer Interactive מצא ש31.6% מהחיפושים שהציגו AI Overview היו בצורת שאלה, לעומת רק 9.7% מהחיפושים שלא הציגו אותם, והחיפוש הממוצע שמוביל ל-AI Overview הוא באורך של 4.29 מילים לעומת 3.48 מילים בחיפוש רגיל.
3. דומיננטיות של תוכן עם מידע "סמכותי" (אבל זה משתנה)
המחקרים מראים באופן עקבי שAI Overviews מופיעים בעיקר עבור חיפושים שהמשתמשים מבקשים לקבל מידע. מחקר של Searchenginejournal מגלה שAI Overviews הופיעו ב-42.51% מתוצאות החיפוש ברבעון הרביעי, עלייה של 8.83 נקודות אחוז מהרבעון הקודם, כאשר האתרים ב-4 הפוזיציות הראשונות לחיפושים עם מילים כמו "מה", "מתי", "איפה" ו"איך" ראו ירידה משולבת של 7.31 נקודות אחוז ב-CTR בדסקטופ ( Google AI Overview Study).
4. הזדמנויות בחיפוש מקומי
אם אתם עוסקים בקידום עסק מקומי, יש לכם עדיין "חלון הזדמנויות". מחקר של seoClarity מראה ש AI Overviews הופיעו רק עבור 0.14% מהמילות המפתח המקומיות נכון למרץ 2025, והם משתמשים במקורות מתוך 10 התוצאות הראשונות ביותר מ-99.5% מהמקרים.
5. השפעה על גודל התוצאות והנראות
מחקר של BrightEdge מגלה מגמה מעניינת: AI Overviews היום קטנים ב-30% מתוצאות SGE שהיו בתחילת מאי, ככל הנראה כתוצאה מגוגל שבודקים ולומדים אילו מודולים הכי יעילים למשתמשים ומוחקים את אלה שלא. זה אומר שגוגל עדיין מתנסים ומשפרים את הפורמט.
6. ההשפעה על מותגים והכנסות
המחקרים מראים שההשפעה היא לא אחידה לכל התחומים. מחקר של Growth Memo שניתח 19 מחקרים שונים מציג תמונה מורכבת: חברות שמתמקדות בקידום מילות מפתח עם "כוונה" גבוהה (כלומר ביטויים שבהם המשתמש לא מבקש מידע אלא ביטויים לדוגמא: של מוצר מסויים + מחיר) דיווחו על השפעה קטנה יותר מאחרים, ו-AI Overviews בעיקר תופסים חיפושים מידעיים (שאילתות כמו לדוגמא: באיזו עונה שפעת נפוצה יותר?), ארוכים עם נפח חיפוש נמוך ומשפיעים לרעה על שיעורי הקליקים אלא אם כן אתם חלק מהציטוט (וכאן טמון הסוד המקצועי וההתאמות שאנחנו מבצעים עבור הלקוחות שלנו).
איך להיות מוכנים לעתיד של חיפוש Zero-Click
מה שהכי מדאיג אותי כמקדם אתרים הוא המגמה של "zero-click search" – חיפושים שבהם המשתמש מקבל את התשובה בלי להקליק על שום אתר. מחקר של SearchEngineLand מתאר את הדילמה: לא רק שאנחנו מתמודדים עם פחות קליקים, אלא אנחנו גם מנווטים בצורת חיפוש חדשה שבה תכונות ה- AI מחליפות נדל"ן (האתרים שלנו) שפעם השתייכו לתוצאות חיפוש האורגניות, וההצלחה נמדדה כל השנים בשיעור הקליקים (CTR), טראפיק אורגני והמרות – ועכשיו המדדים האלה תחת מצור.
האסטרטגיה שלי ב-WEBS: איך אני מתמודד עם השינוי
כשאני עובד עם לקוחות על אסטרטגיית קידום ב-2025, אני לא נכנס לפאניקה ומבצע התאמות. בדיוק כמו שהתאמתי את עצמי לעדכונים של גוגל בעבר (מי שזוכר בכלל את Panda וPenguin?), גם כאן יש דרכים להסתגל ולהצליח.
ראשית, אני מתמקד ביצירת תוכן מקיף ואמין שיכול לשמש כמקור מצוטט, כדי להופיע בתוצאות AI בגוגל. שנית, אני מוודא שהלקוחות שלי ממשיכים לדרג היטב בתוצאות האורגניות המסורתיות, כי זה גם כן הבסיס להופעה ב-AI Overviews. ושלישית, אני בונה אסטרטגיה להופעה במנועי AI נוספים כמו ChatGPT ו- Perplexity וכו'.
מה שגוגל אומרים באופן רשמי זה שעם AI Overviews, אנשים משתמשים במנוע החיפוש גוגל יותר ומרוצים יותר מהתוצאות שלהם, וזה במקום לברוח לפלטפורמות חיפוש ומנועי AI אחרים. כתוצאה מכך, הקישורים שכלולים ב-AI Overviews מקבלים יותר קליקים מאשר אילו העמוד היה מופיע כרישום אינטרנט מסורתי עבור השאילתה הזו.
חשוב לי לתת את ה-2 סנט שלי לדבר – בתכל'ס הדבר שאנחנו חווים בשטח הוא לא בדיוק ככה ואכן יש ירידה בהמרות עבור שאילתות של מידע. אבל ויש כאן אבל גדול, אם פעם היינו נשענים על ביטויי אחד גנרי כמו "קידום אתרים", כדי לקבל ממנו לידים, היום זה מביא אותנו להתחיל לייצר תוכן איכותי יותר שנותן ערך מוסף לקורא (כמו זה לדוגמא), ולייצר כאלו בכמויות גדולות ובתדירות גדולה יותר, על-מנת להגדיל את האפשרויות להמרה מבחינה כמותית – וזאת בעצם האסטרטגיה שכל בעל עסק אינטרנטי צריך להתאים את עצמו אליה.
המסקנה שלי
AI Overviews הם לא סוף העולם עבור SEO, הם פשוט השינוי הבא שהתעשייה שלנו צריכה להתמודד איתו. כמו שאמרתי מלכתחילה, אני תמיד כן ושקוף עם הלקוחות שלי – והכנות היא שהמצב מורכב אבל גם מנקה הרבה "זבל" משולחן תוצאת החיפוש בגוגל. יש תחומים שיראו ירידה בטרפיק, אבל יש גם הזדמנויות חדשות להביא את המותג קדימה ולבלוט כמי שנותן ערך אמיתי לגולש.
העיקר הוא להבין שזה לא מדע בדיוק, וגם גוגל עדיין לומדים ומתאמנים. העתיד של החיפוש הוא משולב AI, אבל העתיד של העסק שלכם הוא לא פחות מבטיח – בתנאי שתדעו איך להתאים את עצמכם.