מהם האתגרים המשפטיים והאתיים שיש לקחת בחשבון כשמשתמשים במודלים של AI לקידום בתוצאות החיפוש? (ומה צופן העתיד)

מהם האתגרים המשפטיים והאתיים בשימוש ב-AI לקידום אתרים, ומה צופן העתיד

סיפתח: כשהרובוטים פוגשים את עורכי הדין – סיפור שבא מהחיים

אוקיי, בואו נתחיל כמו שצריך: מי מאיתנו לא נהיה פשוט מאושר עד הגג כשראה בפעם הראשונה מה ChatGPT יכול לעשות? פתאום כל ילד בן 4 (וחצי) יכול ליצור תכנים בכמויות של עשבים בגינה, לעשות מחקר מילות מפתח תוך שתיית הקפה, ואפילו לבנות אסטרטגיות SEO שלמות בזמן שאנחנו מחכים בפקק בגלילות.

אבל איך שאומרים פה "כל דבר שטוב מידי להיות אמיתי – כנראה לא אמיתי". כי עכשיו, כמו שהסבתא שלי הייתה אומרת: "הכל יפה ונחמד עד שמגיעים החשבונות". והחשבונות פה הם משפטיים ואתיים, ויש בהם הרבה אפסים.

אני לא בא להביך אתכם (טוב, אולי קצת), אבל לספר לכם איך לא להישאר עם עין מלאה בדמעות וכמה חשבונות משפטיים שאף אחד לא רוצה לשלם.

הרגולטורים קמים בסוף – והם.. לא בדיוק שמחים

החוק האירופי – כשאירופה החליטה "די חלאס, מספיק!"

בואו נשים דברים על השולחן: חוק ה-AI האירופי נכנס לתוקף ב-2024. אני יודע מה אתם אומרים – "גלעד כפארה, מה קשור אלי? אני מתל אביב ולא מברלין".

אז תקשיבו לזה: אם יש לכם חצי לקוח באירופה, או שאתם עובדים עם חברה שנוגעת שם, או שחלום החיים שלכם זה להיות גלובליים – החוק הזה יחזור אליכם כמו בומרנג.

האירופאים חילקו את ה-AI לארבע קטגוריות, וכמו כל דבר שם – זה מסובך בדיוק כמו להבין את מערכת הבריאות פה:

רמה 1: "לא ייקרה כאן בחיים" – מערכות שאסורות כמו ניקוד חברתי (בקיצור, לא לעשות פה מה שעושים בסין)

רמה 2: "זה רציני, בואו נשים על זה עין" – מערכות שמשפיעות על חיים אמיתיים (כמו AI שמחליט איזה קורות חיים יגיעו לראיון)

רמה 3: "אוקיי, אבל תספרו לנו מה אתם עושים" – רוב הכלים שאנחנו עובדים איתם

רמה 4: "עושים מה שבא לכם" – הדברים הפשוטים (כלי AI בסיסיים שלא מהווים סיכון משמעותי לבטיחות או לחיים של אנשים. לדוגמה: משחקי וידאו עם AI, מסנני ספאם בדואר אלקטרוני, מערכות המלצות פשוטות כמו "אולי תאהב גם…", כלי תרגום בסיסיים, ורוב כלי ה-SEO הבסיסיים שלנו)

מה זה אומר בפרקטיקה? שאם אתם כותבים תוכן עם AI, לפעמים תצטרכו לכתוב "תוכן זה נוצר בעזרת AI". זה לא סוף העולם, אבל זה בהחלט משהו לזכור כשאתם במרוץ נגד הזמן.

מהם האתגרים המשפטיים והאתיים בשימוש ב-AI לקידום אתרים

מלחמת זכויות היוצרים – כשהמקוריים מתחילים להגיע לבתי משפט

עכשיו בואו נדבר על הדבר שבאמת מדיר לי שינה מהעיניים: זכויות יוצרים. בפברואר 2025 קרה מה שכולנו ידענו שיקרה – בית משפט אמריקני קבע שחברת ROSS Intelligence הפרה זכויות יוצרים כשהשתמשה בתכנים של Thomson Reuters לאימון AI.

בעברית פשוטה: "לא, אסור לכם לקחת תכנים של אחרים, לתפור אותם למכונה, ואז להגיד 'זה לא אני, זה הAI שעשה'".

הנתונים? עשויים לזעזע כמה מכם:

  • יותר מ-151 תביעות תלויות ועומדות נגד חברות AI בארה"ב
  • OpenAI, Meta, Stability AI – כולם עמוק בתביעות של מיליארדי דולרים
  • חברות תקליטים תובעות פלטפורמות שלמדו על המוזיקה שלהן

מה זה אומר עלינו, אנשי הקידום הפשוטים?

פשוט: כל תוכן שיוצא מכלי AI למד על תכנים של אנשים אמיתיים. ולפעמים, הAI יכול לחזור ולהוציא משהו שדומה למקור כמו הבן דוד שלך שקצת מזכיר אותך בתווי פנים. זה לא הופך אותנו בהכרח לפושעים, אבל זה אומר שאנחנו צריכים להיות מודעים ועם ראש על הכתפיים בנוגע לכל מה שהולך לקרות בעתיד הלא רחוק.

GDPR – הרגולציה שפשוט לא נותנת לנו מנוחה

אם חשבתם שה-GDPR נגמר, אז יש לי חדשות טובות ורעות: הוא רק מתחמם. הקשר בין GDPR לחוק ה-AI זה כמו קשר בין ביבי לגנץ – מסובך, מעצבן, ומשפיע על כולם.

בשורה התחתונה:

  • כל שימוש בנתונים קיימים של אנשים ל-AI – מצריך הסכמה מפורשת מראש
  • שקיפות מלאה לגבי איך הנתונים מעובדים
  • יש לאנשים הזכות להסיר את עצמם מהמודל
GDPR
GDPR- General Data Protection Regulation

מה גוגל חושבת על הקרקס הזה – הנחיות שכדאי לכם לדעת

הנה הדבר היפה בגוגל: הם עדכנו את הנחיותיהם ובעצם אמרו משהו שנשמע חיובי עבורנו (אנשי הקידום): "לא איכפת לנו איך אתם כותבים, רק שזה יהיה איכותי ומועיל".

החוקים החדשים של גוגל לפי גלעד:

מה מותר (ואפילו מומלץ):

  • להשתמש בAI כדי לעזור לכתוב תכנים שבאמת עוזרים לאנשים (כמו המאמר הזה לדוגמה)
  • אוטומציה של דברים משעממים כמו תוצאות ספורט או מזג אויר
  • לקחת AI בתור עוזר חכם לכתיבה ומחקר – כאשר לא יכול להיות מצב שבו מדלגים על מגע יד-אדם כאן. תמיד יש לוודא את הנתונים, את התוכן ואת ההקשרים בין המילים

מה שיכניס אתכם לבעיות:

  • ליצור אלפי דפי זבל רק בשביל הדירוגים
  • תכנים שלא מוסיפים ולא מועילים בכלום ושום דבר לאף אחד
  • לנסות לעשות קומבינות על המערכת (גוגל לא אוהבים קומבינטורים)

הטיפים הכי מעשיים:

  • תסמנו מתי השתמשתם בAI (כשזה הגיוני)
  • אל תכתבו "נכתב על ידי ChatGPT" – זה נראה חובבני
  • תוסיפו מטא-דאטה לתמונות שנוצרו בAI

האתגרים האתיים – כי לצד החוקים, יש גם מצפון

שקיפות – למה כדאי לכם להיות ישרים

נו באמת: הלקוחות שלנו לא נולדו אתמול. הם יודעים שיש AI, הם יודעים שאנחנו משתמשים בו, והם בעצם רוצים לדעת איך זה עובד. ב-WEBS אנחנו תמיד אמרנו ששקיפות זו ההשקעה הכי טובה, וזה נכון גם עם AI.

איך אנחנו עושים את זה:

  • אנחנו מספרים ללקוחות בדיוק איך אנחנו משתמשים בAI
  • אנחנו מסבירים איך אנחנו מוסיפים ערך אנושי לכל תוכן
  • אנחנו לא מסתירים כלום – לא כדאי, לא חכם, ולא נכון

ההטיה הנסתרת – הבעיה שכולם מעמידים פנים שלא קיימת

אמת? מודלי AI לומדים מהאינטרנט, והאינטרנט מלא בהטיות, דעות קדומות, ופשוט שטויות. זה כמו לשלוח מישהו ללמוד היסטוריה רק מהתגובות בפייסבוק.

איך לא ליפול לבור:

  • תמיד לבדוק מה יוצא מהAI לפני שאתם מעלים לאוויר
  • להשתמש במקורות מידע מגוונים, לא רק מה שהAI חושב
  • לוודא שהתוכן לא מקפח או מוטה כלפי קבוצות מסוימות

תחרות הוגנת – למה זה לא בסדר להציף את הרשת

יש פיתוי גדול להגיד "בואו נשחרר את הAI על כל מילת מפתח שיש" ולהציף את הרשת בתכנים. אבל זה כמו להלחם בילד עם אקדח פיקות ביד – טכנית אפשר, אבל זה לא הוגן ולא נכון.

למה זה מקולקל:

  • המתחרים שלנו שמשקיעים בכתיבה איכותית, מוצפים בים של זבל מסביב
  • האנשים שמחפשים מידע אמיתי מקבלים זבל
  • המערכת כולה הופכת לפח אשפה גדול

מהם האתגרים המשפטיים והאתיים בשימוש ב-AI

המדריך להישרדות: איך להשתמש בAI בלי לעשות בעיות

התהליך שחוסך בעיות (ושינה בלילה)

שלב 1: יוצרים את הגרסה הגולמית ב-AI

שלב 2: אדם אמיתי עורך ומשפר (זה אני או מישהו מהצוות)

שלב 3: בדיקת עובדות שכל המידע נכון ומדויק

שלב 4: התאמה לקהל שזה באמת מועיל למי שצריך

שלב 5: בדיקת SEO וקריאה אחרונה

איך לא להיראות כמו רובוט

התבנית שלנו לגילוי (כי אנחנו לא מסתירים דברים):

"התוכן הזה נכתב בסיוע כלי AI, אבל עבר עריכה מקצועית ובדיקה יסודית של הצוות שלנו ב-WEBS. כי בסוף האיכות חשובה יותר ממהירות."

הצ'קליסט שיציל אותך מתביעה עתידית

לפני שאתם מעלים משהו לאוויר, עברו על הרשימה הזאת:

השאלות הקריטיות:

  • [ ] התוכן באמת עוזר למישהו או שהוא רק קיים בשביל SEO?
  • [ ] עבר עליו בן אדם אמיתי ועשה עליו עבודה?
  • [ ] בדקתי שהמידע נכון ולא המצאה של AI?
  • [ ] אין פה העתקה של תכנים קיימים?
  • [ ] התוכן מתאים לקהל שלי ולא כללי מידי?
  • [ ] צריך לציין שהשתמשתי בAI?

איך להכין את החברה לעולם החדש

מה לעשות עם הצוות:

  • להסביר לכולם מה החוקים החדשים ולמה הם חשובים
  • לבנות תהליכי עבודה ברורים (לא רק "תעשה איכותי")
  • ליצור תבניות שחוסכות זמן ושגיאות
  • ללמד את כולם לזהות תכני AI (זה לא תמיד ברור)

תיעוד שמציל חיים:

  • לתעד איפה ואיך השתמשתם בAI 
  • לשמור גיבויים של גרסאות קודמות
  • לתעד את כל תהליכי העריכה בכדי ללמוד להבא לעבוד בצורה יעילה יותר
מהם האתגרים המשפטיים והאתיים שיש לקחת בחשבון כשמשתמשים במודלים של AI לקידום בתוצאות החיפוש
תמונה זו נוצרה באמצעות AI

אז לאן אנחנו הולכים מכאן? ניחוש העתיד

השנים הקרובות: עוד בלבול, אבל עם כיוון

2025-2026: התקופה המבלבלת

  • עוד תביעות, עוד החלטות משפטיות, עוד ירידות בורסה
  • יתחילו להיות הסכמי רישוי בין יוצרי תכנים וחברות AI
  • הרגולטורים יוציאו עוד הנחיות (כי אף אחד לא מבין מה קורה)

2027-2030: הדברים מתחילים להתיישב

  • סטנדרטים בינלאומיים שכולם מבינים
  • כלים אוטומטיים שמזהים הפרות זכויות יוצרים
  • מודלי עסקים שמפצים יוצרים בצורה הוגנת

איך להיות מוכנים כבר היום

  1. תישארו בעניינים החוקים משתנים כל שלושה חודשים. אני יודע שזה מעצבן, אבל זאת המציאות החדשה.
  2. תבנו תהליכים היום אל תחכו שמישהו יחליט בשבילכם. תכינו נהלים ברורים לשימוש בAI עכשיו.
  3. תעבדו עם מקצוענים עורך דין שמבין טכנולוגיה + יועץ מקצועי שעוקב אחר השינויים = שינה רגועה בלילה.

מה שבאמת קורה – מעבר לכל השטויות

בתור אחד שעובד בתחום הזה כבר יותר מעשור, אני רוצה לומר לכם משהו פשוט: AI זה לא קסם, זה כלי. כלי מדהים, כלי שמשנה המשחק, אבל בסוף – סתם כלי.

מה שקובע את ההצלחה זה לא הטכנולוגיה, זה איך אנחנו משתמשים בה. וב-WEBS תמיד האמנו שהדרך הנכונה היא:

הכללים שלנו (ושלכם):

  1. שקיפות בלי פשרות – תמיד לומר את האמת
  2. איכות קודמת לכל – AI זה רק התחלה, לא הסיום
  3. תמיד להישאר מעודכנים – החוקים משתנים, אנחנו משתנים איתם
  4. ערך אמיתי לאנשים – כל תוכן חייב לעזור למישהו, לא רק לנו

האמת הפשוטה: הלקוחות שלנו לא בוחרים אותנו בגלל הAI החכם שלנו או הטכנולוגיה הזוהרת. הם בוחרים אותנו בגלל התוצאות שאנחנו מביאים להם. AI זה עוד כלי בערכת הכלים – כלי שצריך לדעת להשתמש בו נכון, חוקית, ועם ראש.

בסוף, בעולם שבו כולם יכולים ללחוץ על אותו הכפתור ולקבל אותו AI, מה שמבדיל בין מקדם רגיל למקדם שמכניס אש זה הניסיון, השיפוט, והמחויבות לעזור ללקוחות להצליח.

בדיוק כמו שתמיד היה, רק עם עוד כלי בארגז הכלים.

גלעד קמר מקדם אתרים מ-2014, מנהל את WEBS פתרונות אינטרנט, ועדיין מנסה להבין איך בכלל הספיק לכתוב את המאמר הזה בין כל הפגישות והטלפונים. אם אתם רוצים לשמוע עוד על איך אנחנו משתמשים בAI (בחכמה ובאחריות) לקידום הלקוחות שלנו – תצלצלו, נשמח לספר.

רוצים לדעת איך לנצל AI בלי ליפול לבור? בואו נדבר.

 

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו