קופירייטר טוב: בשביל מה צריך את זה בקידום אתרים?

קופירייטר

קידום אתרים וקופירייטינג – שני מושגים שקשורים לעולם השיווק אונליין, שבלעדיהם אף עסק שמפרסם את עצמו באינטרנט, טוב ככל שיהיה, לא יצליח בעולם הדיגיטלי של היום. בשוק של היום קיימים אנשי מקצוע רבים העוסקים במקצועות הדיגיטל והתוכן. ללא ספק, ככל שזה נוגע לתוכן בכלל ותוכן שיווקי בפרט, אם מצאתם קופירייטר טוב, עשיתם כבר חצי מהדרך להצלחה!

מה זה בכלל קופירייטר?

בשוק קיימים הרבה כותבי תוכן שיכולים לכתוב לכם תכנים בשלל נושאים ובשלל סגנונות. כשתצטרכו תוכן לקידום אתרים סגנון הכתיבה אחד, כשתצטרכו כותב תוכן לעמוד נחיתה שהוא יותר מכירתי סגנון הכתיבה יהיה אחר, ישנה גם כתיבה אקדמית, כתיבה עיתונאית, ובכלל יכול להיות שאתם תרצו לכתוב בלוג שדורש יכולות טובות של סטוריטלינג. כדאי מאוד שלקופירייטר יהיו את כל היכולות האלה, כי בסופו דבר של הוא מניע את הלקוח לפעולה של רישום ליד, או קנייה, או כל דבר אחר. והמוצר? כל מוצר וסגנון הכתיבה שיתאים לו. 

לרוב אתם תצטרכו את הקופירייטר על מנת לכתוב דפי נחיתה, פוסטים פרסומיים ברשתות החברתיות ובגוגל, דפי בית, דפי מוצר, דפי פרופיל או חזון של חברה, ניוזלטרים ודפים שמסבירים על השירותים שאתר כלשהו נותן. הוא יעשה זאת על ידי מחקר של קהל היעד, מילות המפתח, היכולות הכספיות של הלקוח המיועד ועוד גורמים רבים שבעזרתם הוא יוכל לכתוב את הטקסט הטוב ביותר לעסק. כל סוג של טקסט יהיה שונה בתכלית מהסוגים האחרים. לכן הקופירייטר חייב לדעת להיות סתגלני ולהתאים את עצמו לסוגי הטקסטים החיוניים. 

איך קופירייטר יועיל לכם בקידום אתרים?

קידום אתרים הוא תחום עיסוק רחב בפני עצמו, ולפעמים הוא גם כולל עבודה סיזיפית כמו מחקר מילות מפתח למשל. כותב איכותי יידע לעשות את מחקר מילות המפתח ולשלב אותן בטקסט בצורה הטובה ביותר, כך שהכתיבה שלו תהיה מצוינת גם בשבילכם, גם בשביל הלקוח המיודע, וכן – גם בשביל גוגל. 

האלגוריתם של מנוע החיפוש עובד בצורה מסוימת, שבה הוא סורק את האתרים ומחפש בהם מילות מפתח מסוימות, שהוא יודע שהקוראים מחפשים כדי להגיע לאתרים מסוימים. בנוסף הוא בודק את סגנון הכתיבה ורואה שאין באתר עומס של מילות המפתח בתוך הטקסט, שהמלל קריא גם לבני אדם ולא רק למכונה ושהוא הגיוני ואיכותי. כך בעצם גוגל מדרג את האתרים, והאתר עם הציון הכי טוב מקבל את המקום הראשון על פי מילות החיפוש. 

קופירייטר טוב יידע קודם כל להכין לכם אסטרטגיית שיווק בהתאם לידע השיווקי הקיים ברשותו. בנוסף הוא צריך להכניס את מילות המפתח למאמר בצורה טבעית, ולשלב את מילות המפתח ביחד עם הטקסט השיווקי לכל מוצר שתרצו למכור. בעזרת כתיבה כזו אתם תוכלו לקבל לידים והמרות שיחזירו לכם מהר מאוד את ההשקעה על הכותב. כך הוא בעצם יוכל להביא לכם כמויות גדולות של תנועה אורגנית לתוך האתר. ככל שתהיו במקום מתקדם יותר במילת המפתח שלכם במנוע החיפוש, כך התנועה האורגנית אליכם תהיה גדולה יותר ולא תצטרכו כל כך לחשוב על פרסום ממומן (למרות שזה אף פעם לא מזיק).

 

מה הופך את עבודת הקופירייטינג מטובה למצוינת?

הכותב שלכם יצטרך לחשוב גם על קידום האתרים וגם על הפן השיווקי. על עניין קידום האתרים כבר דיברנו, ורצוי שאתם גם כן תבדקו את המאמר שהקופירייטר כתב לכם לפני שאתם מעלים אותו לאתר שלכם. תראו שאין בו הגזמה של מילות המפתח, שהכל כתוב בצורה חלקה וברורה ושאפשר לקרוא את המאמר ולהבין כל מה שנכתב בו. 

העניין השיווקי לעומת זאת, הוא תורה בפני עצמה. קופירייטר טוב שמבין בשיווק יעבוד על פי כמה עקרונות חשובים שכל איש שיווק דיגיטלי צריך לדעת:

 

  • הרגשה של מחסור – בני האדם תמיד ירצו עוד, הם ירצו יותר ממה שהם יכולים להשיג. הכותב צריך להדגיש עד כמה המוצר חסר בחיי הלקוח וכמה הלקוח צריך אותו. אפשר לעשות זאת בצורה של מבצעים עם הגבלת זמן.

 

  • סמכותיות  – בתוך הטקסט אתם צריכים להצטייר כאנשים בעלי סמכות וידע עצום בנושא שבו אתם עוסקים. כך הלקוחות יעדיפו לקנות מכם, להיעזר בכם ולא במישהו אחר.

 

  • הדדיות – בני אדם תמיד מרגישים שהם חייבים לתת משהו בחזרה אחרי שהם מקבלים משהו. כלומר, אם אתם תתנו ללקוח הנחה מסוימת במעמד הקנייה, או בונוס קטן ונחמד – הוא ירגיש יותר צורך לקנות את המוצר שלכם כדי להודות על הערך המוסף שנתתם לו. גם את זה הקופירייטר ירצה להכניס לתוך הטקסט

 

  • התנהגות העדר – אם הכותב יביא ביקורות טובות של לקוחות אחרים לתוך הטקסט, או יגרום באופן כלשהו ללקוח להבין שהוא חלק מקבוצה או ממשהו גדול יותר, זה ייצור אצל הלקוח סימפטיה. כך האפשרות שהלקוח יגיד כן, ירצה לסגור עסקה, תהיה הרבה יותר גדולה. תמיד הלקוח יעדיף להיות חלק מקבוצה, מאנשים שכבר רכשו את המוצר.

בנוסף לעקרונות החשובים האלה, אם הכותב שלכם לא מכיר את הנושא שעליו הוא כותב, הוא חייב לעשות תחקיר על הנושא, וזה קורה לא מעט. כל פעם צצים נושאים חדשים לתוכניסטים, וככה גם נמדד קופירייטר טוב – האם הוא יודע לכתוב על כל נושא שיבוא לפתחו?

 

מקדם אתרים או קופירייטר?

כפי שכבר קראתם, קופירייטינג טוב זה דבר מצוין, אבל הוא לא נדרש לכל סוגי האתרים. אם למשל האתר שלכם לא מכוון לשיווק, ומדובר בבלוג נחמד שאתם רוצים לפרסם לקהל הרחב, יכול להיות שיהיה לכם כדאי לקחת איש קידום אתרים (SEO), ולא כותב תוכן. יש עוד כמה מקרים שבהם לא תצטרכו קופירייטר, למשל באתר חדש שנמצא רק בתחילת הדרך ועדיין אין את התקציב הדרוש כדי להביא כותב תוכן מסוג זה. גם באתרים שהם חנויות אונליין ומציגים רק מוצרים לקנייה, לא חובה להביא קופירייטר.

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שישנם מקדמי אתרים רבים בשוק, וחלקם לא מקצועיים בעליל. כל ממזר יכול להיות מלך, ללמוד קצת מרזי הקידום, ולהחליט שהוא כותב תוכן או איש SEO. כך למעשה השוק הפך לרווי בכותבים ברמה נמוכה, שגם גובים סכומי כסף קטנים ונוחים, אבל הם יכולים לעלות לכם ביוקר לאחר מכן, כשתראו שהעבודה שהם עשו ממש גרועה, וגוגל לא כל כך מפתח סימפטיה אליה. 

כותב איכותי יביא טקסט איכותי"וויראלי"

אז אמרנו שהאלגוריתם של מנועי החיפוש, בעיקר גוגל, סורקים את אתרי האינטרנט ובודקים את טיב הכתיבה ומילות המפתח בטקסט. קופירייטר טוב, או מקצוען קידום אתרים, לא יעשו טעויות של מתחיל. הם מכירים את מנועי החיפוש, את האיכות של הכתיבה שהם דורשים, הסדר המקובל של הטקסט וכמות מילות המפתח בו. אבל אם תיתקלו בכותב קצת פחות איכותי אתם תראו חזרות רבות מאוד על מילות המפתח שיוצרות חוסר היגיון בטקסט, איכות כתיבה ירודה ואפילו תוכלו למצוא שגיאות כתיב ומילים שלא קשורות אחת לשנייה ללא שום רצף של כתיבה נורמטיבית.

בסופו של דבר טקסט טוב, שיהיה מצוין גם לכם בתור בעלי אתר, גם לכותב התוכן או איש הקידום בתור אנשי מקצוע וגם ללקוח הקצה שאמור לרכוש מוצר בסוף התהליך, הוא טקסט איכותי וקריא שאנשים ייהנו לקרוא אותו. ממש כמו ספר טוב או פוסט ארוך ומעניין שהפך לוויראלי ברשתות החברתיות. 

תחשבו על זה, לא סתם פוסטים הופכים לוויראליים: יש בהם שטף של קריאה עם טקסט טוב, מידע חיוני שנותן ערך ואין בו חזרות מעצבנת על מילים, הוא מעביר לכם את הרעיון, גורם לכם לחייך, לשתף ולהמשיך בשגרת יומכם. השיתוף הזה, הקליק הקטן שעליו לחצתם בכפתור העכבר – הוא המכירה שלכם או הליד שלכם. כשתראו את הטקסט שהכין לכם הקופירייטר, תקראו אותו ותשימו את עצמכם בנעלי הלקוח. תחשבו אם אתם הייתם משתפים (או קונים) את מה שנמכר בטקסט הזה: אם התשובה היא "כן", אז זכיתם. אבל תעשו טובה לעצמכם, תשתדלו להיות אובייקטיבים.

"המבדיל בין קודש לחול": טקסט שונה למצבים שונים

זה חשוב מאוד באיזה שלב של העסק אתם נמצאים. אם אתם בונים עכשיו אתר לעסק חדש, הלקוחות שלכם עוד לא מכירים אתכם. אתם תתנו להם את הערך שדיברנו עליו, אתם תתנו להם את חוויית הרכישה המצוינת עם ההנחות או הבונות הנחמד, אתם תמשכו אותו להירשם כליד על ידי האתר המעניין שלכם, אבל הטקסט שבאתר יהיה שונה. 

בשלב הראשוני של הקמת האתר, אסטרטגיית השיווק גם שלכם וגם של הקופירייטר צריכה להיות גישה של מיתוג – Branding. הטקסט צריך להעלות את המודעות למותג שלכם, לתפוס את תשומת ליבו של הלקוח ולנסות ליצור עימו מערכת יחסים ראשונית ולאו דווקא להוביל למכירה. 

בשלב הבא אתם כבר קוראים לפעולה. אחרי שהלקוח כבר יותר מכיר אתכם ותפסתם את תשומת ליבו, תספרו לו סיפור, תנו דוגמאות על לקוחות שכבר התנסו במוצר שלכם, תתנו ללקוח ערך כלשהו שיגרום לו להגיד "הנה! את זה אני רוצה!", תשפיעו עליו ועל השקפות העולם שלו, וככה תגיעו למכירה בצורה הכי טובה.

כמה שנעשינו עצלנים… מטקסט לסרטונים: המילה הכתובה נדחקת החוצה

ככל שתסתכלו יותר על הרשתות החברתיות, אתם תראו שהאנושות עוברת למידע שהוא פחות ופחות טקסטואלי והרבה יותר ויזואלי. הכל היום קורה מהר, לאנשים אין זמן לשום דבר. הם לא רוצים לבזבז זמן על קריאה כשאפשר פשוט לצפות ולשמוע. ואת העדות לכך אנחנו רואים במעבר של הדור הצעיר (וגם הבוגר יותר) לאפליקציות כמו האינסטגרם והטיקטוק. הפייסבוק שמאפשרת כתיבה ארוכה מצטמקת לה לאיטה והמשתמשים נוטשים אותה לטובת המתחרות הצעירות יותר. 

אגב, לא מדובר רק על סרטונים. אפשר גם לראות שימוש נרחב היום בגיפים (GIF), עולם הפודקאסטים גדל ואנשים רבים שומעים פודקאסטים בשלל נושאים. מעבר לכך ישנן אינפוגרפיקות עם טקסט מועט והרבה יותר ויזואליה, וגם ממים ומצגות. כל אלה נותנים תחרות קשה מאוד למילה הכתובה. אבל היי, יש לכם מזל, כי בסופו של דבר גוגל ושאר מנועי החיפוש משתמשים בתוכן הכתוב, אפילו בתוך התכנים הוויזואליים. לא סתם ביוטיוב דורשים תקצירים לסרטון או תגים של מילות מפתח. וכשתעשו חיפוש כלשהו, אתם תראו גם תוצאות של סרטונים, לאו דווקא מיוטיוב, שגם הן מדורגות לפי טיב מילות המפתח והטקסטים הכתובים לתיאור הסרטון. 

מתעצלים לקרוא טקסט ארוך, אינפוגרפיקות

אז בתכל'ס, איך עובדים עם קופירייטר? 

 

כשאתם רוצים להעסיק קופירייטר טוב ואיכותי אתם חייבים לדעת איך לעשות את זה. אתם לא יכולים סתם לגשת אליו ולהגיד לו "אהלן חבר, אני צריך טקסט על כיסאות משרדיים", ולסמוך על זה שהוא יעשה את העבודה בצורה הטובה ביותר. אתם צריכים יותר מזה:

 

  • תציגו לכותב את הנושא בצורה הטובה ביותר. תתנו לו את הנקודות החשובות שאתם רוצים שיהיו כתובים בטקסט ואת הנקודות המיותרות שבכלל לא צריך לציין. רצוי גם שתסבירו לו על קהל היעד שלכם, אילו אנשים בד"כ רוכשים את המוצרים שלכם – תכירו את הלקוחות שלכם כמה שיותר. 

 

  • תעברו על מילות המפתח גם אם אתם לא מבינים כלום בקידום אתרים. תסתכלו על ההשלמות שגוגל ייתן לכם בשירות החיפוש, זה מספיק טוב בתור התחלה. עם זאת, זה חשוב שתבינו קצת יותר בתחום הקידום ותלמדו אותו. אחרי שעברתם על מילות המפתח בשורת החיפוש כראות עיניכם, תתנו לקופירייטר 3-2 מילים שיהיו החשובות ביותר לכם בתוך הטקסט, ואתם חושבים שלקוח הקצה מחפש הכי הרבה. אם הכותב מבין דבר או שניים בקידום אתרים, הוא גם יעשה מחקר משלו וישלב את המילים הכי טובות לטקסט. 

 

  • תבקשו מהכותב תיק עבודות – למרות שאולי קיבלתם ביקורות טובות על הכותב, או שנתקלתם בפרופילים שלו באתרים שונים והוא היה נראה לכם טוב ואמין, רצוי שתסתכלו דקה או שתיים על כמה מהמאמרים שהוא כתב. קודם כל, ככה תדעו שיש לו הרבה ניסיון. בנוסף רצוי שתבדקו טוב שאין לו שגיאות כתיב, שמילות המפתח לא חוזרות בהמוניהן, ושהכתיבה טובה ואיכותית.

 

  • תסגרו הצעת מחיר לפני תחילת העבודה ותבקשו חוזה שבו כתובים כל הסיכומים ביניכם – זה חשוב קודם כל כדי שהכותב יעמוד בדדליין שקבעתם ביחד. בנוסף, רצוי לעשות את זה כדי להימנע מלעבוד עם חאפרים שפתאום יעלו את המחיר ויבואו עם דרישות מוגזמות.  

 

  • אם אהבתם את המאמר ואת השירות – תמשיכו עם איש המקצוע. תתנו לו גם עוד ועוד עבודות כדי שהוא יהיה שמח ומרוצה לעבוד עמכם. אם תציעו לו מחיר טוב, הוא גם ישקיע עוד יותר כשיהיה לו לקוח קבוע שמשלם לו שכר טוב. בסופו של דבר יד רוחצת יד.

 

  • אל תדברו רק עם קופירייטר אחד – ישנם כותבים רבים בשוק שלהם יש כישרונות אדירים שרק מחכים שתקטפו אותם. כל אחד מציע הצעת מחיר שונה, נותן שירות שונה ומתחבר באופן שונה עם הלקוחות שלו. רצוי שבסופו של דבר תקבלו מגוון של הצעות ותחליטו על ההצעה הכי טובה שאתם יכולים לקבל. 

 

בעזרת הטקסט תבדלו את עצמכם מהמתחרים

גם ברשתות החברתיות, גם בדפי הנחיתה והאתר שלכם, וגם בטקסט ובכותרות, אתם חייבים להתבדל מהמתחרים שלכם בתחום. אם מדובר בתחום שאין בו הרבה מתחרים, עדיין רצוי להתבדל ולהראות תמיד ללקוח במה אתם יותר טובים מהאחרים, או מה אתם נותנים שהמתחרים שלכם לא נותנים? כל זאת ועוד צריך להיכנס בטקסט שאותו יכתוב לכם הקופירייטר. כך אתם נותנים לעצמכם יתרון שהוא אפילו קצת לא הוגן, על המתחרים שלכם.

 

כמה עולה קופירייטר טוב?

כפי שצוין לפני כן, זול בסופו של דבר הוא יקר. ברור שאתם רוצים לחסוך כמה שיותר כסף, גם לכם יש הוצאות וארצנו הקטנטונת היא ארץ די יקרה למחיה, אבל אל תשכחו שגם בצד השני יש אנשים שחווים יוקר מחיה, ורוצים להתפרנס בכבוד.

ראשית כל, רצוי שתבקשו אתם הצעת מחיר מהכותב, ולא אתם תתנו לו הצעת מחיר. ככה אתם תוכלו לדעת בכמה הוא מעריך את עצמו, ולהבין אם מדובר במוצר איכותי או במצור פגום. איש מקצוע שיגבה מכם 8 אגורות למילה, יהיה גם שווה שמונה אגורות למילה. סביר להניח או שהוא קופירייטר בתחילת דרכו, או שהוא פשוט לא טוב ולכן לא מצליח למצוא לקוחות, ומוכן לעבוד גם במחירים זולים מאוד.

ישנם כותבים שמעריכים את עצמם בקצת יותר כסף: 20 אגורות למילה, 30 אגורות, חצי שקל, ואפילו שני שקלים. ישנם גם כאלה שגובים כסף על כל מאמר, או על שעת עבודה. רצוי שתמצאו את שיטת התשלום הנוחה לכם ביותר, וממנה תפיקו את המיטב. אתם לא חייבים לשלם מחיר מאוד גבוה אבל זכרו שלא רצוי לשלם מחירים נמוכים. אם תעשו זאת, לבסוף הקופירייטר יהיה מאוכזב מהתשלום שיהיה קשה לחיות ממנו, ולא יישאר עמכם וכמובן גם יזלזל בעבודה, או יביא לכם טקסט של מתחילים. 

סוף דבר – סיפור אהבה

אם כל התהליך עבר חלק וכותב התוכן סיפק לכם את המוצר שלו בזמן שקבעתם, אתם בדקתם את הטקסט והוא גם נראה מושלם לקידום אורגני, והכל נראה טוב ויפה, עושה רושם שיש לכם ביד עבודה איכותית. סימן שתפסתם דג שמן בחכה שלכם – קופירייטר טוב שמסוגל להביא תוצאות איכותיות. 

כפי שכבר צוין, ישנם קופירייטרים רבים בשוק. אך אם אתם מבינים שיש לכם עסק עם מוצר איכותי וכותב איכותי, למה לכם ללכת לנבור בשדות זרים? ככל שתישארו יותר עם כותב התוכן החדש שלכם, ככה אתם תיצרו איתו קשר יותר טוב ותוכלו לדרוש ממנו יותר דרישות, ולקבל ממנו את השירות הטוב ביותר לפי הצרכים שלכם. רק אל תשכחו לשלם לו בזמן, לדאוג שהוא יהיה מרוצה, וככה שני הצדדים יבואו על סיפוקם. יד רוחצת יד

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו