גורמי הדירוג של האלגוריתם של גוגל לשנת 2023

מדדי דירוג של אתרים בגוגל: 2023

ממחקר חדש ומתמשך שביצעה חברת First Page Sage, ובו החברה בדקה את השינויים באלגוריתם של גוגל על פני 14 שנים, עולות תוצאות שכל מי שעוסק בקידום אתרים או שרוצה לקדם את האתר שלו חייב להכיר. במדריך הבא אני אעבור על הממצאים שעולים מהמחקר ואני אסביר איך זה יכול להשפיע וצריך להשפיע על אסטרטגיית קידום האתר שלך.

לפני שאני נכנס לעובי הקורה חשוב שתדע שגורמים מסוימים כמו מילות מפתח בכותרות META היו ונשארו רלוונטיים ובעלי משקל גדול בדירוג האתר. כל הדברים שאני אעסוק בהם בהמשך המדריך יכולים לעזור לאתר שלך באופן ישיר להתקדם בדירוג בגוגל בעזרת אופטימיזציה נכונה. אני אסביר מה הם הגורמים בעלי המשקל הגדול ביותר ואומר לך איך אפשר לעבוד עם הנתונים האלה כדי לקדם את האתר. תנאי הסף של גוגל לכניסה לעשירון העליון של תוצאות החיפוש הם: מילות מפתח בכותרות מטא, מעורבות משתמשים, אמינות, ידידותיות לנייד ומהירות טעינת דפים.

גורמי דירוג האלגוריתם של גוגל נכון ל – 2023

פרסום עקבי של תוכן

24%

מילות מפתח בתגיות Meta Title

15%

קישורים נכנסים

15%

מומחיות נישה

14%

מעורבות משתמשים

12%

אֲמִינוּת

5% (גורם חדש)

אתר מותאם לנייד / לנייד ראשון

4%

קישורים פנימיים

3%

מהירות עמוד

3%

אבטחת אתר / תעודת SSL

2%

סימון סכימה / נתונים מובנים

1%

מילות מפתח ב-URL

1%

מילות מפתח בתגיות Meta Description + 19 גורמים נוספים

1%

עדכוני האלגוריתם האחרונים של גוגל

גוגל ביצעה כמה שינויים באלגוריתם של בשנים האחרונות, ואלה הם השינויים המרכזיים שהם ביצעו בשנתיים האחרונות:

firstpagesage

פרסום עקבי של תוכן באתר

הגורם המרכזי עם המשקל הגדול ביותר בעוגת המדדים שמשפיעים על קידום האתר. המדד הזה ירד מעט מ-26% ל-24% ב שנת – 2023, אבל זה לא אומר שום דבר מעבר לכך שמדובר בגורם החדש ביותר ושגוגל עדיין מפתחים אותו, ויחד עם זאת רואים בו את העתיד של מנוע החיפוש שלהם.

גוגל ממשיכה לתגמל את מי שמייצר תוכן באופן קבוע, מה שמכניס את האתרים הללו לאינדקס במהירות ועוזר להם לקבל דירוג גבוה יותר. מעבר לזה, יותר תוכן (איכותי) שווה יותר הזדמנויות למשוך קישורים נכנסים, שזה כמובן גורם מרכזי נוסף בצבירת אמון גוגל.

עברו חמש שנים מאז שהמשקל של כתיבת תוכן באופן קבוע עבר את הקישורים הנכנסים כגורם המוביל באלגוריתם החיפוש של גוגל. השנה האחרונה אישרה את הנתון הזה לגמרי. 

איך לעבוד עם הנתון הזה?

גוגל בודקת תוכן חדש שפורסם כדי לראות אם הוא מגיב היטב לכוונת החיפוש של מילת המפתח (מבדקי AB). אם התנהגות הגולשים מצביעה על כך שתוכן העמוד שלך קולע לכוונת הגולשים, האלגוריתם יקדם אותו. במילים אחרות, לא מספיק לדעת מה המוצר או השירות שלך, חשוב לא פחות לקשר את המוצר או השירות הזה לצורך אמיתי של גולש.

אמינות

מדד האמינות הוא הגורם החדש ביותר שנכנס כמדד דירוג באלגוריתם של גוגל, והוא מהווה, נכון לשנת – 2023 על פי עורכי המחקר, כ – 5% מעוגת הדירוג של אתרי אינטרנט בדירוג האורגני. השינוי הגיע לאחר שגוגל הגישה פטנט על ​​טכנולוגיית AI שמסוגלת לקבוע את אופי התוכן, מה שמייתר את עיקרון: “Your Money, Your Life” שאתו גוגל עבדה עד כה, עיקרון שבוחן עמודים המציעים עצות בנושאים פיננסיים ובריאותיים. 

איך לעבוד עם השינוי הזה?

ההמלצה של גוגל היא לצטט מקורות אקדמיים במידת האפשר ולהימנע מטענות לא מוכחות כדי לבצע אופטימיזציה עבור גורם האמינות של האתר שלך.

מעורבות משתמשים

גדל מעט בשנת 2023 ועלה מ – 11 אחוז ל – 12 אחוז ביחס הגורמים אותם האלגוריתם של גוגל לוקח בחשבון כשהוא מדרג אתר. זהו הגורם החמישי בחשיבותו באלגוריתם החיפוש של גוגל נכון ל – 2023 בכל הנוגע למדדי הליבה כמו קישורים נכנסים ומילת מפתח בכותרות META.

משקלו של מדד מעורבות המשתמשים גדל בכל אחת מ-3 השנים האחרונות, כך שסביר להניח שהוא עוד יילך ויגדל בעתיד.

איך לעבוד עם הנתון הזה?

פשוט לחשוב על המשתמש כשאתה חושב על תוכן האתר שלך. ההמלצה שלי היא לדבר אל המשתמשים שלך כמו שאתה מדבר עם בנאדם רגיל, ולא לדבר אליהם בשפה המוזרה הזו שאנשים מאמצים (משום מה) כשהם כותבים.

מומחיות

מדד המומחיות בתחום עלה גם כן באחוז אחד, מ – 13 אחוז ל – 14 אחוז ביחס הדירוג הכללי על פי נתוני המחקר. העליה הזו מדגישה עוד יותר את החשיבות של בניית סמכות אתר, תוך יצירת אסטרטגיה ייחודית שתוציא את המיטב מהמסמכות שכבר יש לך בתחום ושתדע להגדיל את הסמכות הזו או לבנות אותה מאפס במידת הצורך.

איך לעבוד עם הנתון הזה?

המשקל הגדול שמקבלת המומחיות של הפרסונה שמאחורי האתר בתחום מסוים מורידה מהפרק בשלב הראשון את היכולת שלך להישאר אנונימי. זו בקשה שהרבה פעמים מגיעה אליי מבעלי אתרים שנכנסים לקידום, וזה הזמן להגיד שכל עניין האנונימיות הוא לא רלוונטי לעידן הדיגיטלי – עסקי בו אנו נמצאים. 

אם יש לך עסק מקוון אז יש לך עסק לכל דבר, ואם יש לך אתר אז הגולש צריך לדעת מי הבעלים שלו, וזו גם הדרישה של גוגל. לא רק שאי אפשר לשמור יותר על אנונימיות, אלא שיש לעשות בדיוק את ההפך – להפוך את עצמך לבר סמכא בתחום שלך ולגרום לאנשים לדעת את זה.

מילות מפתח בכותרות – META

הכנסת מילות המפתח שהדף שלך ממקד לתוך תגיות המטא תג הייתה חיונית לדירוג מאז סוף שנות ה-90. זו עובדה ברורה לכל מקדם אתרים מנוסה, ומי שחושב שאפשר פשוט לכתוב כמה מילים שיתארו מה יש בתוך העמוד ובכך לגרום לאנשים להיכנס אליו – טועה. 

כותרות מטא היא הכותרת שמופיעה בתוצאות החיפוש של גוגל ולחיצה עליה תוביל לתוך האתר עצמו, למשל:

סדרות בנטפליקס

גם מיקום וריכוז מילות המפתח בתוך תגיות המטא חשובים. באופן אידיאלי, תג הכותרת שלך יכיל רק את מילת המפתח עצמן, אבל במציאות אנחנו חייבים לשכנע את המשתמשים ללחוץ דווקא על התוצאה שלנו ולא על כל האחרות.

הכותרת הזו היא בעצם הגורם המרכזי שבעזרתו המשתמש מחליט האם ללחוץ על התוצאה או ולא. מדובר בטקסט כתוב בלבד, ויחד עם זאת זה המקום בו בעל האתר אמור לגרום למשתמשים ללחוץ על התוצאה שלו ולא על תוצאות אחרות.

 אין עזרים ויזואלים, רק מילים, ולא משנה כמה התוכן שלך בעמוד עצמו יהיה איכותי, אם הטיזר שאמור לגרום למשתמשים ללחוץ ולהיכנס לא יהיה מספיק טוב אז האלגוריתם של גוגל יעשה אחד מהשניים – או שהוא ישלוף כותרת שונה מזו שהגדרת (מתוך העמוד שלך) ויציג אותו עבור המשתמשים, או שהמיקומים שלך יפגעו. 

המדד הזה ירד מעט ביחס לחשיבות שלו בעבר מ – 17 אחוז ל – 15, אבל הוא עדיין מהווה מרכיב מרכזי מדורג הכללי של עמודים בתוצאות החיפוש בגוגל. 

איך לעבוד עם הנתון הזה?

היום האלגוריתם של גוגל יודע לבצע התאמות קטנות בתוכן והמיקומים שלך לא אמורים להיפגע אם תכתוב בכותרת מטא "מכשירים סלולוריים כשרים" במקום "מכשירי מובייל כשרים" אם רוב האנשים מחפשים לצורך העניין את הצורה השנייה, מה שחשוב זה להשקיע בפן השיווקי של התוכן ופחות בניואנסים הקטנים. ללא קשר למשקל שלו באלגוריתם, כותרות המטא היו ונשארו חשובים לדירוג במקום הראשון.

קישורים פנימיים 

המטרה המקורית של קישורים פנימיים הם לעזור לגולש להגיע לתוכן נוסף רלוונטי עבורו באתר ולנווט בקלות ובמהירות בין עמודי האתר. הפצצת האתר בקישורים פנימיים ובעיקר כאלו שלא מסייעים לגולש פוגעים בחוויית המשתמש ופועל יוצא מכך גורמים לגוגל לראות את הקישורים הללו כקישורי ספאם והתוצאה היא פגיעה בקידום. מילת המפתח בכל הנוגע לקישורים פנימיים היא 'היררכיה'.  

היררכיה נכונה היא בעצם קביעת סדר הדפים באתר על פי חשיבותם. ככל שדף ספציפי יהיה קרוב יותר לדף הבית, ככה הוא אמור להיחשב יותר. במילים אחרות, ככל שדף מצריך יותר הקלקות בשביל להגיע אליו כך הוא נחשב לדף פנימי יותר וחשוב פחות.

הכוח של קישורים פנימיים בעוגת העוצמה האורגנית של אתרי אינטרנט בגוגל ירד באופן מהותי מ – 5 אחוזים ל – 3 אחוז על פי המחקר, והכוח של הקישורים הפנימיים עבר לאלמנט האמינות.

כל עוד יש קישורים פנימיים המקשרים ביניהם – דפים עם אותה מילת מפתח בתגיות הכותרת נחשבים לדפים חזקים יותר בעיני גוגל ששמה דגש גדול יותר על הגורם הזה. פרסום של שלושים מאמרי תוכן בנושא מסוים, על היבטיו השונים, וקישור של כל העמודים הללו בחזרה לדף סמכותי אחד יגדילו את הערך של אותו עמוד ויעניקו לו דירוג גבוהה יותר.

קישורים נכנסים 

נשאר יציב ב-15%, אבל אנחנו מדברים כאן על גורם שבשלב מסוים היווה יותר מ-50% מהאלגוריתם. היום הוא עדיין חשוב, אם כי הרבה פחות משהיה בעבר. קישורים נכנסים התחילו כבסיס לאלגוריתם של הגוגל. אך בשנת – 2018 הקישורים הנכנסים התחילו לאבד מכוחם לאלמנט הפרסום העקבי ולשילוב מילות מפתח בכותרות ה – META. 

יחד עם זאת, קישורים נכנסים עדיין מהווים גורם מרכזי בדירוג האתרים של גוגל בתוצאות החיפוש. תוכן איכותי מושך קישורים באופן אורגני ובו זמנית להיות גורם הדירוג החשוב ביותר בפני עצמו, לכן חשוב מאוד להשקיע בתוכן האתר לצד בניית אסטרטגיית קישורים נכנסים.

הכניסה לעידן ה – AI מורידה את ההישענות של האלגוריתם בקישורים נכנסים, דבר שהאלגוריתם של גוגל לא יכול היה לעשות מפעת חוסר תחכום. כעת, יש לאלגוריתם את היכולת להעריך את האיכות והאמינות של תוכן מסוים באתר אינטרנט ולכן ההישענות שלו על המלצות של אתרים אחרים פוחתת עם הזמן. 

איך לעבוד עם הנתון הזה?

לא הייתי ממהר לוותר על בניית אסטרטגיית קישורים נכנסים לאתרי אינטרנט, אבל יחד עם זאת אני ממליץ ללקוחות שלי להתאים את תוכן האתר שלהם למשתמשים ולצרכים שלהם, כך הקישורים שיכנסו לאתר שלהם יעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר.

מילות מפתח בתיאורי META

במילים פשוטות, פעם היה צריך לשלב מילות מפתח בתיאור שנמצא מתחת לכותרות ה – META, היום כבר לא:

סדנה לכתיבת תוכן

שילוב מילות מפתח בתיאורי המטא נדחק כמדד לקבוצה של 21 גורמים המהווים יחד רק 1% מהאלגוריתם. ישנם 22 גורמים נוספים שעולים מהמחקר שיכולים להוות הבדל מסוים ביכולת הדירוג של אתר או של עמוד פנימי, לדוגמא, אזכורים מחוץ לאתר של המותג שלך, כמות מילות מפתח בטקסט עוגן (אנקור) ועוד. 

איך לעבוד עם הנתון הזה?

אם האתר שלך נאבק במתחרה כדי לעבור מהמקום השני בגוגל ביחס לביטוי מסוים למקום הראשון, אז ייתכן ושווה לשלב מילות מפתח בתיאורי המטא, אבל מניסיון אני יודע שהבעיות בדרך כלל לא שם.

מומחיות נישה

באמצע 2017, האלגוריתם של גוגל התחיל לתת עדיפות לאתרים שנתפסים כמומחים בנישה מסוימת. על פי המחקר עולה כי להיות מומחה נישה פירושו להכיל אתר עם לפחות עשרה דפים סמכותיים הסובבים סביב אותה מילת מפתח מרכזית.

לדוגמא, מילת המפתח באתר נישתי שמספק מענה עבור משתמשים שמחפשים מידע על המלצות צפייה בנטפליקס מובילה לאתר קטן ונישתי שמתחרה באתרים גדולים וכלליים. זה קורה כי האתר הזה מספק לא רק עמוד אחד שנותן מענה לגולשים, אלא עמוד שמכיל יותר מעשרה עמודים פנימיים נוספים שנותנים מענה על חיפושים נוספים שקשורים לאותו נושא מרכזי:

serch console keywords

מעורבות משתמשים

השינוי הגדול ביותר באלגוריתם של גוגל בחמש השנים האחרונות הוא עליית החשיבות של גורם מעורבות המשתמשים, גורם אשר שולב באלגוריתם של גוגל ב – 2016. בעבר גוגל נזהרה ממתן משקל גדול מדי למדד הזה, מאחר וניתן לתמרן את הנתונים הללו בקלות בעזרת בוטים. אבל הטכנולוגיה המתוחכמת של גוגל יודעת לזהות כמות כניסות חריגות לאתר, כך שמעורבות המשתמשים הולכת ותופסת חלק גדול יותר מעוגת האלגוריתם.

איך לעבוד עם הנתון הזה?

מעורבות המשתמש קשורה לגורם המשפיע ביותר והוא פרסום עקבי של תוכן איכותי באתר. מעורבות גבוהה בשילוב אחוזי נטישה נמוכים וזמני שהייה גבוהים בדף, מהווים מדד טוב עבור גוגל לאיכות התוכן. יחד עם זאת, חשוב לקחת החשבון שלחיפושים שונים יש כוונות שונות,כך שלא מספיק שהתוכן יהיה איכותי הוא צריך גם לקלוע למטרה לשמה המשתמש מחפש את מה שהוא מחפש.

אמינות האר

גוגל שמה דגש גדול יותר על בדיקת תוכן האתרים בשנתיים האחרונות מתוך ניסיון להבטיח שמשתמשים לא נתקלים במידע שגוי או בדיסאינפורמציה כשהם מחפשים מידע במנוע החיפוש. בנוסף לעדכון גישת – YMYL גוגל פיתחה פטנט משותף עם חברת IBM שמאפשר לאלגוריתם שלהם לאתר מידע אמין. 

איך לעבוד עם הנתון הזה?

כדי לבצע אופטימיזציה עבור אלמנט האמינות יש לוודא שתוכן האתר מכיל ציטוטים ממקורות אקדמיים, ממשלתיים או מקורות מהימנים אחרים.

אתר מותאם לנייד

כבר בתחילת חודש אפריל 2015 הודיעה גוגל שבעלי אתרים יחוו שינויים במיקומים שלהם בתוצאות החיפוש האורגניות, כשאתרים שמותאמים למובייל יקבלו עדיפות על פני אלו שלא. ההכרזה הזו כנראה לא הלחיצה מספיק את אלו שהאתרים שלהם לא מותאמים למובייל, ושנה לאחר מכן יצאה ענקית החיפוש בהכרזה אף יותר דרמטית בעניין והודיעה שאתרים שעדיין שלא הותאמו וחוויית הגלישה במובייל בהם לקויה, ירדו דרמטית בתוצאות החיפוש עד כדי היעלמות מאותן תוצאות.

היום, בשנת – 2023, אני לא צריך להסביר לך למה חשוב שהאתר שלך יהיה מותאם למובייל. מספיק שנחשוב על כמות השימוש שאנחנו עושים במובייל לעומת השימוש שאנחנו עושים במחשב ואנחנו נבין את הרעיון לבד.

איך לעבוד עם הנתון הזה?

אם האתר שלך נפל בדירוגים בגוגל, וגם אם לא, מה שצריך לעשות זה פשוט להתאים את האתר שלך למובייל. הנתון הזה גדול מספיק כדי להשפיע על דירוג האתר שלך במנועי החיפוש, והוא רק יילך ויגדל עם הזמן.

מהירות טעינת עמוד

גוגל שמה דגש על חוויית המשתמש, ואם נחבר את זה למשך הזמן הממוצע הנמוך שאנשים מוכנים להמתין עד שעמוד ייטען (פחות משתי שניות!) לפני שהם יוצאים ממנו, אז נבין שאנחנו חייבים אתר שנטען במהירות. 

איך עושים את זה? בגדול, מורידים עומס. ככל שהאתר כבד יותר כך נדרשים יותר משאבים ופעולות כדי לאפשר את טעינתו המהירה. יש תוספים לאתרי וורדפרס שיכולים לעשות את זה עבורך, אבל יש בעיות של עומס על בסיס נתונים שכדי לפתור אותן צריך התערבות כירורגית של מתכנת.

איך לעבוד עם הנתון הזה?

קודם כל בודקים את מהירות טעינת האתר. במידה ומהירות האתר היא איטית, תוכל לקרוא על הסיבות האפשריות לכך כאן ולנסות לפתור את התקלות בעצמך. אם מדובר בתקלה שגדולה עליך, פנה למתכנת.

אבטחת אתר / תעודת SSL

האקרים מתפתחים יחד עם האינטרנט וככל שהאתרים נעשים מתוחכמים יותר כך גם אלה שמנסים לפרוץ לאתרים. גוגל משקיעים המון מאמצים כדי להבטיח למשתמשים במנוע החיפוש גלישה בטוחה, ובסוף 2017 החברה התחילה לסמן אתרים כלא בטוחים כאשר תעודת ה – SSL שלהם מוגדרת בצורה לא נכונה (בלי s בסוף ה-https) ואתרים שלא הגדירו את זה בכלל. בעיות אבטחה יכולות לפגוע בדירוג האתר.

איך לעבוד עם הנתון הזה?

פשוט להגדיר תעודת SSL. תעודת SSL אפשר להגדיר בדרך כלל בחינם ודיי בקלות.

סימון סכימה / נתונים מובנים

סימון סכימה הוא קוד אותו אנחנו יכולים להוסיף לדפי האתר כדי לעזור לגוגל להציג את תוצאות החיפוש. אם יצא לך להיתקל בתוצאות חיפוש ארוכות יותר שמפרטות את הדפים הראשיים של האתר או תוצאות שמדגישות נתונים מסוימים חשובים או כאלה שמכילים מערכת דירוג של 5 כוכבים או רשימת אירועים, אז הכרת את סימון הסכימה. 

גוגל מעדיפה דפים המשתמשים בסימון סכימה מכיוון שהוא הופך את תוצאות החיפוש של הדפים הללו לשימושיות יותר עבור המחפשים. בנוסף, הם גם גורמים לתוצאות החיפוש לבלוט משאר האחרות בדף.

מילות מפתח ב-URL

זהו שריד של מדדי קידום האתרים מהאסכולה הישנה של תחילת שנות האלפיים. הכנסת מילות המפתח שאליהן אתה ממקד בכתובת האתר של הדף היא עדיין שיטה מומלצת, אך המשקל שלה באלגוריתם הוא מינימלי.

לסיכום

אתה חייב אסטרטגיה נכונה לקידום האתר והשיטות שעבדו בעבר כבר לא בטוח שיעבדו בעתיד, בטח שלא על פי המגמה של השינויים במנוע החיפוש. בשנת 2023, האלגוריתם של גוגל שפעם התמקם ברשימה קצרה יותר של גורמים, דורש תשומת לב גדולה יותר בכל הנוגע לתוכן. 

אתרים עם איכות תוכן נמוכה נעלמים עם הזמן, וזאת בעקבות מאמץ שהתגבש לראשונה בשנת 2009 וכעת כמעט הושלם. נכון להיום גוגל מסוגלת למלא את המשימה שהיא שמה לעצמה וליצור את חווית החיפוש הטובה ביותר עבור המשתמשים שלה על ידי שירות מהיר, אמין ונגיש יותר.

המשמעות של תוצאות חיפוש רלוונטיות ואיכותיות של זה עבור משווקים היא שכל עמוד מכוון למילת מפתח אחרת שלקוח פוטנציאלי לעסק שלך יחפש. כל עמוד צריך לתת את הטיפול הטוב ביותר בנושא שאתה יכול לספק. את התוכן הזה צריך 'לעטוף' בקישורים, במעורבות משתמשים, באמינות ובגורמי אלגוריתם חשובים אחרים צריכים שיצטברו בסופו של דבר באופן אורגני לטובתך.

רוצה לקבל ייעוץ מקצועי, ללא עלות, לקידום העסק שלך בגוגל? השאר פרטים ואחד ממומחה ה- SEO של WEBS יחזור אליך בהקדם>>

 

גלעד קמר - מנכ"ל וובס
גלעד קמר

גלעד קמר, מנכ”ל ומייסד וובס – חברה לקידום אתרים באינטרנט.


אני מביא איתי ניסיון של למעלה מ-12 שנים בתחום הקידום האורגני והמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

phone icon
שלחו לנו הודעת וואטסאפ התקשרו אלינו